Kunstigt rev skal booste det danske havmiljø

Den danske startup ‘ReefCircular’ nedsatte den 14. juni 14 modulære rev i Hundested Havn. De kan på sigt forbedre det danske havmiljø.

Kunstige rev har vist sig at forbedre biodiversiteten. Derfor nedsætter den danske virksomhed ‘ReefCircular’ nu 14 modulære rev, designet til at tiltrække flere fiske- og tangarter til det danske farvand. Administrerende direktør for ReefCircular, Kathryn Larsen, forklarer:

–  De 14. moduler bliver nedsat som en test – og vi er meget spændte på, hvordan det kommer til at gå. Vi er særligt stolte af, at modulerne ikke er produceret på cement, men i stedet på ler, der har en lavere pH-værdi og dermed forurener mindre.

Et havprojekt bygget på samarbejde

Det har været vigtigt for Kathryn Larsen at bygge projektet på stærke samarbejder. Derfor betyder det også meget, at Jon Christian Svendsen fra DTU Aqua, Karl Pedersen & Hustrus Industrifond og virksomheden ‘Anemo Robotics’ er med på projektet. Disse samarbejder har bl.a. resulteret i, at modulerne er udstyret med AI undervandskameraer og at de, modsat tidligere designs, ikke behøver dykkerteams til opsætning. Kathryn Larsen, uddyber:

– Nu slipper vi, vha. kameraerne, for at tælle og identificere fiskearter manuelt. Det sparer os en masse energi. Modulerne er også mere effektive end før, fordi man ikke længere behøver bore i havnefronten ved opsætning. Nu er de designet i kassesystemer, som nemt kan monteres.

Ingen one-size model, når det kommer til biodiversitet

Kathryn Larsen forklarer, at ReefCircular også vil teste rev til en havbundsinstallation hen over sommeren ved hjælp af et dykkerhold:

– Vi tror ikke på en one-size-fits-all-model, når det kommer til biodiversitet. Derfor har vi udviklet flere designs, som skal testes henover sommeren. Og uanset hvad resultatet bliver, håber jeg, at projektet og resultaterne vil styrke fokus på det danske havmiljø og inspirere folk til at gøre en forskel for miljøet.

Om ReefCircular:

Forvandling af skalaffald til liv i havet

ReefCircular bruger skalaffald til at skabe 3D-printede kunstige rev for at genoprette forringede økosystemer og øge biodiversiteten

Følg pressemeddelelser fra ReefCircular

Flere pressemeddelelser fra ReefCircular