Dyrenes velfærd ignoreres, når milliarder deles ud til landmænd

Når der skal bevilges 40 milliarder til landbrugets grønne omstilling i den kommende Arealfond, skal dyrevelfærd være en central del af ligningen, og svinebestanden skal reduceres, mener World Animal Protection, der har en ægte bæredygtig løsning til forligsparterne, som de mener er "ren logik for burhøns".

For at reducere miljø- og klimabelastningen og samtidig forbedre dyrevelfærden, skal den enorme bestand af svin i Danmark reduceres væsentligt," siger World Animal Protection Foto: World Animal Protection DK

En ambitiøs milliardplan er på vej med Danmarks Grønne Arealfond, der skal opkøbe landbrugsjord, og omlægge det til vild natur i Danmark. Planen går ud på at nedbringe landbrugets klima- og miljøbelastning samt at sikre landmænd økonomisk, når de afgiver jord.

“Problemet er, at dyrevelfærd ikke er med i planen, og det er både kortsynet, uøkonomisk, og flytter miljøbelastningen til andre dele af verden ,” siger Esben Sloth, program- og kampagnechef i World Animal Protection.
"Planen virker umiddelbart som et fremskridt, men det ville være at skyde os selv i foden, hvis den ikke inkluderer en så væsentlig faktor som dyrevelfærd.”

Færre svin - mere miljø

“For at nedbringe CO2-udledningen i landbruget effektivt, er det nødvendigt at reducere antallet af dyr. Den nuværende model tager ikke direkte fat på det problem. Uden en markant reduktion i dyrebestanden risikerer vi, at mere foder importeres, hvilket flytter miljøbelastningen til andre dele af verden. Derfor skal antallet af dyr reduceres, og de stalde, der skal nedlægges, bør være dem, der ikke lever op til de kommende EU-regler for dyrevelfærd, såsom forbud mod fiksering af søer. Så vi sikrer, at de dyr der lider mest bliver taget først ud af produktionen. Det bør være en uomgængelig betingelse i Arealfondens tilskudsordninger,” siger Esben Sloth:

“De nye EU-standarder vil kræve, at op mod 95 procent af Danmarks svinestalde skal bygges om, og ved at integrere de krav i Den Grønne Arealfond kan vi tilbyde landmænd, der alligevel skal ombygge, at få tilskud til at nedlægge deres produktion. På den måde kan vi udfase de dyr, der har den dårligste dyrevelfærd, og samtidig tage de mest intensive og miljøbelastende landbrug ud af produktion. Det vil gavne både dyrene, klimaet og miljøet," siger Esben Sloth, der foreslår, at bruge den hollandske model til opkøb af landbrugsjord:

Win-win for alle

“I Holland har staten opkøbt svinefarme for at støtte en mere bæredygtig landbrugspraksis. Her har mange taget imod tilbuddet om omlægning til enten vild natur eller andre produktionsformer. En lignende model kunne implementeres i Danmark, og hvis vi inkluderer de krav som en del af tilskuddene fra Arealfonden, kan vi sikre, at de dyr, der lider mest, tages ud af produktionen først. Det er logik for burhøns hos os, der ved noget om dyrevelfærd, og det burde det også være på både Christiansborg og Axelborg.”

“Politikerne bør gribe denne her oplagte mulighed, der kan skabe grundlaget for et bæredygtigt landbrug, hvor dyrene lever under bedre forhold, og landmændene får støtte til grøn omstilling. Det er en ren win-win situation: Glade dyr, glade landmænd og en glad natur,” konkluderer Esben Sloth, kampagnechef i World Animal Protection.

Antallet af grise skal reduceres, når Arealfonden deler milliarder ud til danske landmænd. Det vil give bedre dyrevelfærd, bedre miljø og klimagevinster.
"De dyr der lider mest i de danske stalde, skal tages ud af produktionen. På den måde sikrer vi bedre dyrevelfærd, og får samtidig både miljø- og klimagevinster," siger Esben Sloth, Kampagne og -programchef i World Animal Protection.