MILLES HOLD FIK FJERNET BROEN OVER E45

Flere måneders forberedelser kulminerede i weekenden, hvor Arkils entrepriseleder Mille sammen med gode kollegaer og samarbejdspartnere fjernede en bro over den fuldt afspærrede motorvej.

Mille Skov Vistisen, entrepriseleder i Arkil.
Mille Skov Vistisen, entrepriseleder i Arkil. Foto: Arkil

”Det var da fedt! Det gik rigtig godt, alle ydede en fantastisk indsats, og sammen fik vi broen ned, så vi kunne åbne motorvejen igen et par minutter før tid.”

Svaret kommer uden tøven, da den 29-årige entrepriseleder Mille Skov Vistisen bliver spurgt, hvordan det var at stå for nedrivningen af den næsten 900 ton tunge bro, som i 50 år har ført Bredalvej ved Hedensted over E45.

Igennem det seneste år har flere af Arkils afdelinger arbejdet sammen om at opføre en ny og længere bro, så der er plads til at udvide motorvejen. I sidste uge var den nye bro klar til at overtage trafikken, og sammen med projektchef Jimmy Rahbek Rasmussen stod Mille klar til at sørge for, at den stramme tidsplan for nedrivningen blev overholdt.

Foto: Arkil

Vejdirektoratet havde givet lov til at spærre motorvejen fra lørdag den 22. juni kl. 17 til søndag morgen kl. 9. Undervejs blev der afholdt fire planlagte statusmøder, hvor der blev fulgt op på tidsplanen og lavet en anelse om på planen.

”Jeg havde glædet mig til det, ingen tvivl om det. Vi troede også på det hele vejen igennem, men det var da alligevel en lettelse, da vi kunne åbne motorvejen igen,” siger Mille og tilføjer, at på nær nedbrydningen af broens fundamenter, der tog lidt længere tid end forventet, gik alt stort set efter planen.

Større end Tour de France

For Mille er det en af de mest betydningsfulde opgaver, siden hun blev færdiguddannet ingeniør i 2019. Et af de hidtidige højdepunkter for hende var, da hun som entrepriseleder hos Saferoad stod for at tegne og koordinere trafikafviklingen i Vejle og Aabenraa, da tredje etape af Tour de France kørte igennem byerne i 2022.

”Det var også et stort koordineringsarbejde, ligesom det her er det. Men her har der så også været noget mere ingeniørfaglighed i opgaven med analyser, tegninger og ikke mindst statik, så det har været rigtig spændende,” siger hun.

Selve nedbrydningen håndterede Kingo som underentreprenør, og afspærringen var Saferoad hyret ind til at stå for. I løbet af aftenen og natten blev størstedelen af det nedbrudte materiale kørt væk med lastbiler, imens Arkils mandskab og maskiner håndterede det, der var for stort til at komme direkte på en lastbil.

Mange ender skal mødes

Derudover har Mille været tovholder på en lang række opgaver som en del af forberedelserne til den vigtige opgave. Der er taget prøver af betonen i den gamle bro for at fastslå, om den er forurenet. Der er koordineret med Aalborg Universitet, som tager prøver af den gamle bro. Der har været trafikkoordineringsmøder med Politi, Hjemmeværn, Vejdirektoratet og Saferoad.

Foto: Arkil

Der blev planlagt overrisling under nedbrydningen for at undgå, at støvet ville flyve for langt – men uden at bruge så meget vand, at støvet ville blive til plamager på motorvejen. Der blev lagt en plan for fjernelse af de midlertidige betonværn og udlægning af køreplader, så nedbrydningsarbejdet ikke beskadiger motorvejen.

Der blev koordineret med Vejdirektoratet om håndtering af journalister og nysgerrige borgere, der fik lov at se med fra en indhegning på den nye bro. Og så er der koordineret med Arkils asfalt-afdeling, der benyttede den trafiktomme motorvej til at reparere huller på hele den afspærrede strækning.

Fordel i internt samarbejde

”Der har været meget at se til, men det er gået rigtig fint. Og så har det været en kæmpe fordel, at Arkil både har opført den nye bro og stået for nedrivningen af den gamle, så vi har kunnet kæde tingene rigtig fint sammen,” siger Mille.

Nedrivningen var en del af den entreprise, som omfatter udvidelsen af E45 fra Vejle N og 6,5 km nordpå.

Med den gamle bro nede er der nu plads til, at arbejdet med de nye spor kan fortsætte. For Mille betyder det, at hun kan fokusere på den opgave, der ligger i det nye tilslutningsanlæg ved afkørsel 59.

Nedrivning af næsten 900 ton bro over E45 imellem Vejle N og Hedensted.

Bygherre: Vejdirektoratet

Underleverandører:

• Kingo Karlsen A/S (nedrivning)
  • Saferoad (afspærring)

Opgaven er en del af sideudvidelsen af E45. LÆS MERE HER.

Mille Skov Vistisen, entrepriseleder i Arkil.