Bogforum 2024 får besøg af en perlerække af aktuelle forfattere fra ind- og udland

Anerkendte navne fra Danmark, Tyskland, Frankrig, Norge og Storbritannien føjes til listen over kendte forfattere, som lægger vejen forbi Danmarks største litteraturfestival til november.

Fra venstre: Emma Holten, Jenny Erpenbeck og Anders Matthesen

De første navne til årets Bogforum er nu på plads og festivalens mange deltagere kan glæde sig til at møde en lang række nationale og internationale forfattere. Blandt de internationale navne, findes:

Jenny Erpenbeck (DE)

I foråret modtog Jenny Erpenbeck The International Booker Prize 2024 for romanen ”Kairos” – og til november kan festivalgæsterne møde hende på Bogforum, hvor hun interviewes om romanen, der af The Guardians anmelder blev beskrevet som ”En af de hårdeste og smukkeste bøger, jeg nogensinde har læst”. En enestående chance for at møde en litterær superstjerne.

David Nicholls (GB)

Den engelske forfatter brød for alvor igennem med romanen ”Samme dag næste år”. Og selvom man ikke er den store læsehest, kender man sikkert historien fra Netflix serie af samme navn. Nicholls er aktuel med romanen ”Du er her” – en rørende historie om venskab og kærlighed. David Nicholls kan opleves på Bogforums Litteraturscene.

Erlend Loe (NO)

Erlend Loe har tidligere besøgt Bogforum og hver gang trækker hans særegne blanding af lune, humor og fandenivoldskhed masser af gæster. I år handler besøget om romanen ”Giæver og Iunker”, om en døende mands forsøg på at sætte alting på plads i en moderne verden, der er gået af lave. Mød ham på Bogforums Litteraturscene.

Peter Sloterdijk (DE)

Det er ikke hver dag, at man kan møde Tysklands største nulevende filosof. Peter Sloterdijk er aktuel med hele tre bøger: ”Stress og frihed”, “Regler for menneskeparken” og “Prometheus’ anger”. Her kaster han sit blik på nogle af tidens største problemstillinger – klima, stress, frihed og teknologi. Sloterdijk kan opleves i samtale med Svend Brinkmann på Bogforums Vidensscene.

Anthony Passeron (FR)

En af fransk litteraturs nye, vigtige navne. Hans debutroman Sovende børn er en personlig og videnskabshistorisk skildring af AIDS-epidemien i 1980’rne, som har vundet flere priser i hjemlandet. Blandt Passerons beundrer er nobelpristageren Annie Ernaux, som kalder Sovende børn ”et værk så stærkt og så rørende, at det bliver hos læseren længe. Storslået!”

Blandt de danske navne, kan festivaldeltagere se frem til at opleve:

Emma Holten

Økonomi er for vigtigt til at blive overladt til økonomer, og her er Emma Holten en tiltrængt stemme. Fra et feministisk perspektiv sætter hun fokus på den værdi, der ikke er nem at måle – for eksempel værdien af omsorg. Vi glæder os til at byde Emma Holten velkommen på Bogforums Store Scene.

Margrethe Vestager

Efter 10 år som konkurrencekommisær i EU og 5 år som næstformand i Europa-kommissionen sidder Margrethe Vestager i centrum for store politiske beslutninger om Europas bevægelse ind i en digital tidsalder. Vestager byder indenfor og fortæller om møder med statsledere og tech-direktører, havevandringer i barndomshjemmet i Ølgod, om personligt engagement og om hvorfor hun insisterer på at være optimist. Lørdag på Bogforums Store Scene.

Anja C. Andersen

Det er svimlende perspektiver, der åbner sig, når astrofysikeren Anja C. Andersen beskriver tidshorisonter på milliarder af år og ufattelige afstande til universets yderste kvasarer. Men Anja C. Andersen formår at gøre det uoverskuelige både fængende og begribeligt. Festivalgæsterne kan møde Anja C. Andersen på Bogforums Vidensscene.

Ulla Terkelsen

Ulla Terkelsen har i 8 årtier været i evig bevægelse. På Bogforum fortæller hun levende og livsklogt om sit lange liv og arbejdet som journalist - med et nøgternt og humoristisk blik og med verdenshistorisk schwung. Mød Ulla Terkelsen på Store Scene.

Kristian Leth

Kristian Leth optræder to gange på årets Bogforum. Med sin nysgerrighed og sit skarpe beskrivende sprog kommer han omkring erindring, forældreskab, arv, kærlighed og maskulinitet på Bogforums Biografiscene. På Vidensscenen handler det om Bibelen som Kristian Leth har dykket ned i gennem sin podcast ”Bibelen Leth fortalt” og senest i ”Verdens vigtigste bog”, der udkommer til september.

Svend Brinkmann

Svend Brinkmann tager imod i ”Brinkmanns filosofiske klassikersalon” på årets Bogforum. Fredag og lørdag tager Svend Brinkmann filosofiens klassikere under behandling i samtale med aktuelle forfattere og fagkollegaer. Alt sammen på Vidensscenen.

Anders Matthesen

Ternet Ninja 3 er på gaden – og Anders Matthesen besøger Børnenes Bogforum til en snak om en lille ternet hævner, Aske, Onkel Stewart og alle de andre karakterer fra det særegne Ninja-univers. Vil man møde Anders Matthesen, er det lørdag på Børnescenen.

Leif Davidsen

”I skyggen af krigen” er en topaktuel spændingsroman om efterretningstjenester, spioner og nutidig politik. På Bogforums Store Scene viser Leif Davidsen sin dybe indsigt i Putins Rusland og efterretningstjenesternes arbejde i samtale med Gertrud Højlund.

Katrine Marie Guldager

Guldagers trilogi (”Jeg hører, hvad du siger”, ”Endnu en dag i Guds skaberværk” og ”Birgithe med th”) har taget læserne med storm. I år kan man møde Guldager i samtale med forfatterkollegaer om kvinder – retfærdighedssøgende og vrede i en verden af kriser. Det er på Bogforums Store Scene,

Naja Marie Aidt

Danmarks måske stærkeste litterære stemme er tilbage med den intense bog ”Øvelser i mørke”. Naja Marie Aidt er en mester i at fange de komplekse menneskelige følelser og vil på Bogforum deltage i en samtale om traumeerfaringer og om at tage magten over sin historie. Det hele på Bogforums Store Scene.

Thomas Korsgaard

Thomas Korsgaard indtager Litteraturscenen til en snak om klasse og sted, social arv og om provinsen. Korsgaards aktuelle ”Snydt ud af næsen” handler om reglerne og vilkårene i et lille lokalsamfund. Om små og store uheld. Om fædre og sønner og maskulinitet. Om at være ”snydt ud af næsen” på sine forældre, og om at høre til – og ikke høre til – på et sted. Mød Korsgaard på Bogforums Litteraturscene.

Bogforum 2024 afholdes i Bella Center fra fredag d. 1. til søndag d. 3. november.

Det fulde program offentliggøres primo september.

Programansvarlig: Johan Lose, jolo@bellagroup.dk, 3247 2129
Festivalleder: Andreas Nordkild Poulsen, anpo@bellagroup.dk, 5060 4488

Om Bogforum

Bogforum er Danmarks største litterære event, og har været afholdt hvert år siden 1992. I 2012 flyttede Bogforum fra Forum på Frederiksberg til Bella Center Copenhagen på Amager.

Hvert år lægger omkring 35.000 gæster vejen forbi Bogforum, og festivalen trækker mere end 200 udstillere på tværs af litteratur- og kulturbranchen. Størstedelen af Bogforums udstillere er forlag.

Internationale brands strømmer til dansk modemesse27.6.2024 09:12:14 CEST | Pressemeddelelse

Nordens største modemesse, CIFF, vender tilbage med deres 63. udgave i august. Arrangementet, der finder sted i Bella Center Copenhagen fra den 7.-9. august, fortsætter med at vokse hver eneste sæson. Denne gang udvides messearealet med yderligere 25 % til mere end 34.000 m², hvor over 1.200 brands vil være repræsenteret side om side med caféer, restauranter og barer. Mere plads giver nye muligheder for at opleve CIFF's mest dynamiske og ambitiøse program til dato. Der vil være mulighed for at få unikke brandoplevelser, se interaktive installationer og detail-integrationer, og opleve et program spækket events og live-optrædener. Derudover har CIFF sikret et højt gastronomisk niveau, ved at kuratere det bedste inden for mad og drikke fra hele den danske hovedstad under eget tag. CIFF afholdes fortsat sideløbende med Copenhagen Fashion Week, og sammen arbejder de to organisationer for at samle den internationale branche og brands fra hele verden i København to gange om året. Det gør byen

CIFF fejrer den nye tyske designbølge med markant showcase kurateret af Julian Daynov10.6.2024 07:42:50 CEST | Pressemeddelelse

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) annoncerer stolt deres partnerskab med det fremadstormende tyske talenter og præsenterer NEUDEUTSCH. Over 30 nye, kreative talenter og brands inden for mode, smykker, interiør, brugskunst, skønhed, kunst og ernæring vil deltage i CIFF's 63. udgave i København fra den 7. til 9. august 2024. Projektet er kurateret af Julian Daynov, modeekspert og forretningskonsulent, og styrker forholdet til Europas mest folkerige land, største økonomi og mest værdifulde marked for import af tøj og sko. Samarbejdet markerer også CIFF’s fortsatte bestræbelser på at skabe stærke kreative og forretningsmæssige samarbejder mellem den danske modehovedstad, København, og resten af verden. "Danmark har altid været et lille land med stor åbenhed overfor innovation; I skiller jer ud med en visionær kultur, der støtter og styrker visionære kreative. I Danmark formår I at forene æstetisk ekspertise, exceptionelt design, udtryksfuld avantgarde, kunstnerisk individualitet