Forsikrings- og pensionsbranchen ser muligheder i grøn trepart om skov

Den netop indgående aftale om den grønne trepart indeholder en skovfond, der skal opkøbe landbrugsjord og udlægge den til skov. På den lange bane kan det betyde, at danskernes pension kan investeres i skov, hvis rammerne er rigtige.

Der skal udtages mere landbrugsjord for bl.a. at nedbringe kvælstofudledning og beskytte vores grundvand. Det er et af de elementer, der indgår i aftalen om den grønne omstilling af landbruget.

- Det er en ambitiøs aftale, der er indgået, og vores branche ser positivt på den skovfond, der er skitseret i aftalen. Flere af vores medlemmer ser positivt på mulighederne for at investere i skov, hvis den kan forenes med et rimeligt afkast til danskernes pensionsopsparing, siger adm. direktør Kent Damsgaard.

Han peger på, at pensionsselskaberne først og fremmest har ansvar for at sikre afkast til kunderne, men at det ofte kan gå hånd i hånd med klimavenlige investeringer - eller potentielt rejsning af skov.

- Det er en spændende grøn trepartsaftale, som bl.a. åbner for at opkøbe landbrugsjord langs åer og søer til at plante mere skov. Hvis det også indbefatter produktionsskov, vil vi som branche meget gerne gå i dialog, om vores branche kan spille en rolle her, fortæller Kent Damsgaard.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.