Forsikrings- og pensionsbranchen ser muligheder i grøn trepart om skov

Den netop indgående aftale om den grønne trepart indeholder en skovfond, der skal opkøbe landbrugsjord og udlægge den til skov. På den lange bane kan det betyde, at danskernes pension kan investeres i skov, hvis rammerne er rigtige.

Der skal udtages mere landbrugsjord for bl.a. at nedbringe kvælstofudledning og beskytte vores grundvand. Det er et af de elementer, der indgår i aftalen om den grønne omstilling af landbruget.

- Det er en ambitiøs aftale, der er indgået, og vores branche ser positivt på den skovfond, der er skitseret i aftalen. Flere af vores medlemmer ser positivt på mulighederne for at investere i skov, hvis den kan forenes med et rimeligt afkast til danskernes pensionsopsparing, siger adm. direktør Kent Damsgaard.

Han peger på, at pensionsselskaberne først og fremmest har ansvar for at sikre afkast til kunderne, men at det ofte kan gå hånd i hånd med klimavenlige investeringer - eller potentielt rejsning af skov.

- Det er en spændende grøn trepartsaftale, som bl.a. åbner for at opkøbe landbrugsjord langs åer og søer til at plante mere skov. Hvis det også indbefatter produktionsskov, vil vi som branche meget gerne gå i dialog, om vores branche kan spille en rolle her, fortæller Kent Damsgaard.

Nu må private køre taxi på små øer – så husk forsikring1.7.2024 13:45:41 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE FRA TIDLIGERE UDSENDT PRESSEMEDDELELSE: FORELØBIGT FIRE ØER, OG IKKE 27, ER FRA I DAG UNDTAGET TAXILOVEN. FLERE KAN ANSØGE OM UNDTAGELSE. 4 danske småøer er nu undtaget fra taxiloven, så privatpersoner kan bruge deres private bil til at transportere passagerer mod betaling. God ide, mener Forsikringsoplysningen. Men sørg for at have forsikringen i orden, inden du bruger din bil som taxi.