Historisk aftale for Danmarks fødevare- og landbrugsproduktion

I den grønne flerpart har Dansk Metal arbejdet for, at vi får rettet op på miljøkatastrofen, og at Danmark undgår unødige tab af arbejdspladser.

Dansk Metals forbundsformand Claus Jensen

Der er netop indgået aftale om den grønne flerpart, som lægger op til en historisk grøn omstilling af dansk fødevare- og landbrugsproduktion.

”Dansk Metal har arbejdet for, at vi har en klode, vi kan give videre i ordentlig stand til vores børn og børnebørn, og at vi får rettet op på den miljøkatastrofe, som har ødelagt livet i havet og i vores fjorde. Det har også været afgørende for os, at vi undgår unødige tab af arbejdspladser, særligt i yderområderne. I den kommende tid bliver det vigtigt, at industrien giver en hjælpende hånd, så vi får styrket landbruget og fødevareerhvervet teknologisk, så de kan lave den grønne omstilling,” siger Dansk Metals forbundsformand Claus Jensen.

Miljøkatastrofen har fyldt meget ved forhandlingsbordet i den grønne flerpart.

”Det bør selvfølgelig igen blive sådan, at alle børn i Danmark får mulighed for at bade og fiske i rent vand. Nu rejser vi skov, udtager lavbundsjorde og sikrer rent drikkevand, så vi forhåbentlig får rettet op på den skandale, som det er,” siger Claus Jensen.

Dansk landbrug og fødevarevirksomhederne skal nu igennem en udvikling, hvor de kan forvente at få hjælp af industrien.

”Landbruget og fødevareerhvervet står foran at skulle fylde mindre af Danmarkskortet for at gøre plads til mere skov og natur. Samtidig skal de lave den grønne omstilling, som kræver en teknologisk udvikling. Det skal vi hjælpe dem med i industrien, så Danmark fortsat kommer til at leve af, at vi producerer i høj kvalitet og kan eksportere i stor stil til udlandet. Det sikrer gode danske arbejdspladser til dygtige faglærte,” siger Claus Jensen.

Dansk Metal opfordrer ligesom NNF, Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, KL og DI alle folketingets partier til at bakke op om aftalen og indgå et forlig, der respekterer aftalens balancer.