Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Sang og kor skal øge trivsel blandt elever

Del

To gange om ugen har 0.-3. årgang på Vesterbro Ny Skole kor på skoleskemaet. Når eleverne synger, handler det ikke om, hvordan deres sang lyder, men om, hvordan de har det, når de synger sammen. Klassekorene er en del af trivselsprojektet Alle Kan Synge, hvor der undervises med en særlig udviklet trivselspædagogik, der skal styrke klassens fællesskab og elevernes trivsel.

Siden januar i år har indskolingseleverne på Vesterbro Ny Skole sunget i kor. Og det er ikke kun sjov og leg, der er i fokus, når eleverne synger. Skolekorene er iværksat af sang- og trivselsindsatsen "Alle Kan Synge", der gennem sang vil styrke indskolingselevernes trivsel, skoleglæde, klassefællesskab og de sociale relationer i klassen. 

Torsdag den 27. juni optræder 1. årgang af eleverne med deres klassekor på Vesterbro Ny Skole til skolens morgensamling klokken 8. 

- Når jeg træder ind i en kortime, bliver jeg helt varm om hjertet. Jeg ser børn der synger, laver fagter og har et meget fint samspil med deres kormakker for dagen. Jeg håber og tror på at Alle Kan Synge kan bidrage med at styrke fællesskabet, samhørigheden og trivslen hos vores børn. Og så glæder jeg mig meget til at se stoltheden og glæden, når de sammen med alle deres kammerater på årgangen skal optræde for deres forældre, lærere og pædagoger, fortæller Sara Cort, skoleleder på Vesterbro Ny Skole. 

- Sang og musik har væsentlig betydning for barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse. Samtidig er musik og kor med til at danne meningsfulde fællesskaber, der alt sammen er med til at højne trivslen. Når man synger sammen eller hjælper hinanden med at lære at spille et stykke musik, bibringer det sammenhold og fællesskabsfølelse, og det modvirker forhåbentlig en følelse som ensomhed, der ofte er et element i mistrivsel. 

Min ambition er, at København skal være danmarksmester i børneliv. Det kræver, at vi højner trivslen, eksempelvis ved at give vores børn og unge mulighed for at udfolde deres interesser inden for musikkens verden, siger Jakob Næsager, Børne og Ungdomsborgmester i Københavns Kommune (K). 

Fakta 

  • Projektet hedder "Alle Kan Synge", men det betyder ikke, at alle elever skal synge. Pædagogikken bag sangindsatsen er designet til at kunne rumme alle børn og deres behov på den givne dag. Forhåbningen er, at det lykkes at få alle børn til at sprudle i glad sang, men det er vigtigt, at processen bliver hensigtsmæssig for det enkelte barn. 

  • Alle Kan Synge startede som et enkeltstående projekt på Herstedøster Skole, men er i dag en forening, som – på et videnskabeligt grundlag – arbejder på at videreudvikle, afprøve og udbrede AKS-modellen på nye skoler. Derfor er AKS gået i samarbejde med Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet (SDU), der med støtte fra TrygFonden skal forske i trivselseffekten. Tre skoler og ca. 900 børn er med i projektet.  

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Borgmester kommer Regeringen i forkøbet i kamp mod Techgiganter24.6.2024 12:16:18 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens nye alliance mod techgiganterne og børns uendelighedscroll på sociale medier bliver præsenteret på Lundehusskolen i København. Børne- og Ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) mener, at børns digitale dannelse er vigtigere end nogensinde før, og er derfor sammen med Københavns Fælles Elevråd og Københavns Ungeråd kommet regeringen i forkøbet og har sendt en række opmærksomhedspunkter, der skal inspirere skolerne til at tage en debat om, hvordan man forholder sig til det digitale.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye