Ny klimaftale for landbruget vil ændre stregerne på danmarkskortet

Dansk landbrug skal reducere udledninger af kvælstof og drivhusgasser markant, hvis vi skal nå vores klima- og miljømål. Ud over en ny klimaafgift på landbruget er den grønne trepart blevet enige om en historisk aftale om arealanvendelse, der vil ændre stregerne på danmarkskortet.

Det er intet mindre end en historisk aftale. Den stopper årelange politiske kampe om landbruget, fordi der nu er en virkelig ambitiøs og langsigtet plan for udvikling af både klima, miljø, natur og landbrug. Den vil forandre danmarkskortet, siger politisk direktør i Dansk Industri (DI) Morten Høyer.

I et halvt år har Dansk Industris politiske direktør sammen med regeringen og de øvrige parter i den grønne trepart forhandlet en grøn aftale for landbruget, som nu skal behandles politisk. Aftalen leverer konkrete svar på landbrugets klima- og naturudfordringer, og den lægger samtidig op til en historisk omlægning af Danmarks arealer.

Parterne er blandt andet nået til enighed om et afgiftsniveau på 750 kr. per ton udledt CO2, der skal indfases fra år 2030. Derudover er parterne enige om at sætte mål for, hvor meget mere naturen skal fylde i Danmark. Den udvikling skal hjælpes på vej blandt andet gennem en ambitiøs skovrejsningsordning og en arealfond, der skal støtte omlægningen af arealer ved udtagning af lavbundsjorde, jordopkøb og vådområder.

- Det har været intense og meget svære forhandlinger, fordi der er så utroligt meget på spil – både for fødevareproduktionen og for vores klima, miljø og økonomi – ja, faktisk for hele Danmark. Landet vil komme til at se markant anderledes ud i fremtiden, siger Morten Høyer, politisk direktør i Dansk Industri, og fortsætter.

- Hvis Folketinget vedtager vores aftale, så vil det ændre stregerne på danmarkskortet, fordi flere arealer, og herunder landbrugsarealer, skal omlægges til natur. Natur og landbrug har alt for længe kæmpet en indbyrdes kamp om plads. Nu slutter vi fred og tegner nye streger, hvor vi giver mere plads til naturen. Men det sker på en måde, hvor der stadig er plads til en stærk, dansk fødevareproduktion.

I dag tager dansk landbrug et stort skridt i en grøn retning. Det bliver ikke nemt, og det vil give store forandringer, men landbruget skal have ros for med denne aftale at tage et stort ansvar for natur, klima og miljø.

- Klimaafgiften er på et niveau, der matcher det, vi kender fra industrien. Her kan vi se, at det rent faktisk virker. Jeg er godt klar over, at biologiske processer er enormt svære at styre, og derfor har DI kæmpet for, at der skal være hjælp til teknologi, der kan minimere udledninger, så CO2-afgiften leverer reel grøn omstilling, siger Morten Høyer.

Udover en klimaafgift er der også afsat 50 mia. kr. til målrettet at støtte arealomlægning, grøn teknologi og omstilling til de land- og skovbrug, der rammes hårdest af en klimaafgift.

- Vi er det første land i verden, der indfører en CO2-afgift på landbruget. Nu skal vi vise omverdenen, at det godt kan lade sig gøre, at skabe en grøn omstilling og samtidig forbedre erhvervets konkurrenceevne. Det er helt afgørende for os at lave en aftale, der skaber så mange vækstmuligheder for landbruget som overhovedet muligt med plads til innovation, forskning og udvikling i fremtiden, siger Morten Høyer.

Aftalen fastslår, at der i efteråret skal udarbejdes en tværsektoriel vækstplan, der sikrer at Danmark fortsat vil have et stærkt landbrugs- og fødevareerhverv. Og NNF, Dansk Metal, Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening KL, og Dansk Industri opfordrer Folketinget til at indgå et endeligt forlig, der respekterer aftalens balancer.

Ring pressekoordinator Lars Bøgeskov, 22363138

DI: EU's statsledere sikrer virksomhedernes rettigheder i kriseforslag26.6.2024 15:53:49 CEST | Pressemeddelelse

EU’s kommende krisestyring skal ikke kunne tvinge virksomheder til at dele deres dyrebare forretningshemmeligheder med deres værste konkurrenter i tilfælde af en krise som f.eks. en ny pandemi. Det har EU’s statsledere besluttet på et møde i Bruxelles i dag. Dermed imødekommer statslederne et stærkt ønske fra bl.a. dansk erhvervsliv om at pille muligheden for at dele forretningshemmeligheder ud af EU-Kommissionens oprindelige forslag. Beslutningen vækker stor glæde i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.