Ekspertgruppe overser de største gevinster på beskæftigelsesområdet
Regeringens ekspertgruppe på beskæftigelsesområdet kommer slet ikke i mål, når det gælder forenkling, frisættelse og digitalisering af verdens dyreste beskæftigelsesindsats, mener Krifas formand Jane Heitmann, der nu sætter sin lid til, at Folketingets politikere er mere visionære end regeringens ekspertgruppe, når det gælder beskæftigelsessystemets fremtid og indsatsen for de over to millioner forsikrede arbejdstagere i a-kasserne.
Kommissoriet for ekspertgruppen var ellers krystalklart: De kommunale jobcentre skulle nedlægges, og der skulle spares tre milliarder kroner på indsatsen. Men de 2,2 millioner forsikrede arbejdstagere i dagpengesystemet – kernetropperne på arbejdsmarkedet – skal stadig rende spidsrod mellem a-kasserne og de kommunale jobcentre, som ganske vist får mulighed for at skifte navn, hvis det står til ekspertgruppen. Dermed opnår man ikke den åbenlyse besparelse for samfundet og en forenkling for borgerne i kun at have a-kasserne som aktør for beskæftigelsesindsatsen for de forsikrede ledige.
”Alle de forsikrede i beskæftigelsessystemet får slet ikke den velfærdsgevinst, der var lagt op til i kommissoriet. De forsikrede ledige foretrækker a-kassernes beskæftigelsesindsats, og de vurderer a-kassernes indsats bedre end kommunerne, men regeringens ekspertgruppe overhører fuldstændigt markedets stemme, og holder fast i et dyrt og bureaukratisk system, hvor både kommunerne og a-kasserne fortsat skal involveres i det samme ledighedsforløb. Det er ikke efterspurgt af kunderne, det er dyrt for samfundet og det skaber ugennemsigtighed for forsikringstagerne i forhold til, hvem der har ansvaret for indsatsen,” siger formand Jane Heitmann, Krifa.
Frisættelsen mangler i opgaveløsningen
Det er ikke kun forenklingen ekspertgruppen misser, det gælder også frisættelsen i opgaveløsningen. Står det til ekspertgruppen skal næsten alle forsikrede ledige gennem samme forløb, uanset at de har vidt forskellige forudsætninger for at komme i beskæftigelse. 3 ud 4 ledige skal igennem samme forløb, kun for hver fjerde ledig foreslås det, at der kan man individuelt tilrettelægge forløbet.
”Ni ud ti ledige finder selv job, og beskæftigelsesindsatsen er ikke en efterspurgt ydelse. Det bør man tage bestik af og lade langt de fleste ledige være selvkørende i jobsøgningen, og så i stedet koncentrere beskæftigelsesindsatsen mod de ledige, som har svært ved at komme i beskæftigelse. Det kræver, at a-kasserne får metodefrihed i opgaveløsningen, så den kan tilrettelægges individuelt. Men den frisættelse fra lovbestemte proceskrav, hvor stort set alle ledige skal igennem de samme processer, krav og samtaler, har ekspertgruppen også overset,” siger Jane Heitmann.
Digitaliseringsgevinster overses
Samfundet digitaliseres indenfor alle brancher. I dag er kundeforhold og samtaler med forsikringsselskaber, banker og pensionsselskaber for længst digitaliseret, ligesom samfundet er i fuld gang med digitalisering af sundhedssektoren og indførelse af digital diagnosticering. Derfor virker det besynderligt, at ekspertgruppen overser de samfundsøkonomiske gevinster af digitale kontaktforløb i beskæftigelsessystemet, og stædigt fastholder et gammeldags bureaukratisk samtaleforløb med fysisk fremmøde.
”Digitaliseringen mangler i beskæftigelsessystemet. Dermed går samfundet glip af de store besparelser, det ligger i indførelse af digitale kontaktforløb med de ledige. Forsikringstagerne får en højere pris på deres dagpengeforsikring, fordi a-kasserne ikke kan digitalisere kontaktforløbet, ligesom der ligger andre positive eksternaliteter i de digitale kontaktforløb. Det gælder et lavere transportomfang og lavere smitterisiko. Den store succes med digitale kontaktforløb i a-kasserne under Corona-perioden er helt overset,” siger Jane Heitmann.
Nøgleord
Kontakter
Troels KrogPressekontaktKrifa
Tlf:21359026trkr@krifa.dkOm Kristelig Fagbevægelse
Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.
Følg pressemeddelelser fra Krifa
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Krifa
Ny indsigt baner vej til succesfuldt møde mellem unge og arbejdsmarkedet3.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
”Arbejdet skal give mening, og jeg vil gøre en forskel. Jeg skal føle, at der er brug for mig. Jeg vil udvikle mig og frygter at stagnere. Jeg vil involveres i vigtige beslutninger, så jeg føler, at jeg har værdi. Og så vil jeg have feedback og en nærværende leder." Sådan møder de unge ifølge egne udsagn arbejdsmarkedet. Det viser en ny bog baseret på omfattende undersøgelser af de unges ønsker og krav til deres arbejdspladser.
Krifa og Arbejdsgiverforeningen KA indgår nyt overenskomstsamarbejde29.10.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt overenskomstsamarbejde skal sikre nytækning og større valgfrihed på det danske arbejdsmarked, lyder det fra Krifa-formand Jane Heitmann
Krifa kåret som Danmarks bedste a-kasse for tredje gang i træk4.9.2024 12:26:50 CEST | Pressemeddelelse
For tredje gang i træk er Krifa kåret af de danske a-kassemedlemmer som landets bedste a-kasse. Det er Loyalty Groups årlige undersøgelse BrancheIndex A-kasse, der sammenligner a-kasserne og undersøger medlemmernes loyalitet og tilfredshed, som Krifa nu for tredje gang i træk har vundet.
Krifa ændrer ledelsesstruktur29.8.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den faglige organisation skal have ny administrerende direktør, mens den nuværende fortsætter i nyoprettet stilling
Ny undersøgelse: Hver tiende senior oplever, at deres kolleger glæder sig til, at de går på pension19.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Videncenter for God Arbejdslyst og Epinion står bag ny undersøgelse om, hvad der motiverer seniorer til at blive længere på arbejdsmarkedet. Anerkendelse og fleksibilitet er vigtigst, viser rapporten
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum