Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Årets Landsby 2024: Her er finalisterne

Landsbyerne Lundeborg, Hammershøj og Venslev er sluppet igennem nåleøjet og dyster nu om prisen som Årets Landsby 2024, der uddeles af Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit.

Tidligere kåringsfest for Årets Landsby 2023, hvor Sparkær løb med titlen.
Tidligere kåringsfest for Årets Landsby 2023, hvor Sparkær løb med titlen. Foto: Mads Krabbe

I år hædres en landsby, hvor det emmer af inspirerende mødesteder og gode rammer med plads til fællesskaber og aktiviteter for landsbyens borgere. Kort sagt, skal der være plads til det gode liv – hele livet.

Det kan være fælleshuse med et væld af anvendelsesmuligheder, nye mødesteder med sociale aktiviteter, en multihal, hvor generationer kan samles i sundhedens og fællesskabets tegn – eller et erhvervshus indrettet i gamle lokaler.

De tre finalistbyer har allerede vist, at de formår at nytænke, genanvende og omdanne deres byrum, så de skaber nyt liv i landsbyerne.

- Vi glæder os til at møde tre landsbyer, som har nytænkt de fysiske rammer for samvær, både i – men også imellem husene. Her lægger vi især vægt på, at faciliteterne understøtter fællesskabet, så borgerne kan mødes på tværs, året rundt, fortæller komitéformand Helene Simoni Thorup.

Her er finalisterne:

Lundeborg i Svendborg Kommune

I Lundeborg nyder landsbyens ca. 450 indbyggere godt af et rigt foreningsliv, herunder sejlklub, kajakklub og musikforening, der alle bidrager til et aktivt og engageret lokalsamfund. Et af de centrale mødesteder er byens købmand, drevet af frivillige, hvor både borgere og turister kan mødes over en kop kaffe. Fredagsklubben med fællesspisning og gratis musik på havnen er populære arrangementer, der styrker sammenholdet. Den store vikingelegeplads er et samlingspunkt for børnefamilier, mens Aktivhuset danner rammen om mange kulturelle og sociale aktiviteter. Lundeborgs stærke fællesskab og de mange mødesteder gør byen til et attraktivt sted at bo og besøge.

Hammershøj i Viborg Kommune

Det nære sociale liv kendetegner landsbyen Hammershøj, hvor der er et stærkt fællesskab blandt de 931 borgere. Byens nye Dagli’Brugs er et vigtigt samlingspunkt i hverdagen, og i Høegsparken finder man aktiviteter for store og små, såsom petanquebane, krolfbane og streetbane. Det lokale friluftsbad tiltrækker over 25.000 gæster årligt og er et yndet mødested om sommeren. Byens mange tiltag, såsom fællesspisning, sports- og soppefesten og det nye projekt "Højdepunktet", samler borgere i alle aldre, og i Hammershøj løfter man i flok og nyder det gode liv sammen.

Venslev i Frederikssund Kommune

Venslev har oplevet en bemærkelsesværdig genopblomstring takket være nye lokale mødesteder, hvor landsbyens 248 indbyggere ofte samles. Byens gamle købmandsforretning er blevet omdannet til Venslev Høkeren, en andelskøbmand med café og et væld af lokale varer. Over halvdelen af byens husstande er andelshavere, og butikken drives af 25 frivillige. Her mødes borgere til fællesspisning, hyggeaftener og andre aktiviteter. Et nyt kulturhus og planer om et oplevelsesmuseum vil yderligere styrke fællesskabet. Med et stigende befolkningstal og optimisme er Venslev blevet et rart sted at bo, og hvor det sociale liv blomstrer.

De tre landsbyer i finalen får besøg af dommerkomitéen bestående af komitéformand Helene Simoni Thorup, næstformand i komitéen og i Forenet Kredit Preben Sunke, bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd Gunnar Landtved, formand i VIB-land og bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd Lone Kastberg, og formand for Landsforeningen Landsbyerne i Danmark Steen Kjær Nielsen.

Datoerne for besøgene er:

• 23. august 2024: Hammershøj
  • 25. august 2024: Venslev og Lundeborg

Derudover vil vinderlandsbyen blive fejret med en kåringsfest d. 14. september 2024.

Fakta om Årets Landsby

Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 28. gang. På spil er ikke blot æren, men også en check på 50.000 kroner til vinderlandsbyen, mens 2. og 3. pladsen hver honoreres med 25.000 kroner. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.

Landdistrikterne: Et vigtigt løft af økonomiaftalen og særtilskudspuljen til økonomisk pressede kommuner31.5.2024 12:19:34 CEST | Pressemeddelelse

Landdistrikternes Fællesråd roser ny økonomiaftale mellem KL og regeringen, hvor både økonomiaftalen og puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner har fået et tiltrængt løft. Det fjerner dog ikke behovet for en mere langsigtet løsning, hvis skævvridningen mellem land og by ikke skal blive større i de kommende år, mener organisationen.