3F: Ekspertgruppe på gal kurs

Uddannelse og opkvalificering skal stadig være nøgleord i beskæftigelsesindsatsen, mener 3F, der opfordrer politikerne til at se bort fra ekspertgruppens anbefalinger.

Regeringens ekspertgruppe for en ny beskæftigelsesindsats er på vildspor, når den bl.a. foreslår omfattende besparelser på de lediges uddannelsesmuligheder. Det mener 3F’s forbundssekretær Søren Heisel.

- Jeg kan da godt forstå, at økonomerne i ekspertgruppen har været fokuseret på at spare tre milliarder kroner, som opgaven lød på, mens kommunernes repræsentanter sandsynligvis var optaget af at fastholde indsatsen i kommunerne. Men de ledige, virksomhederne og arbejdsmarkedet har brug for det stik modsatte, siger Søren Heisel.

- Vi har i dag et utroligt stærkt arbejdsmarked med rekordhøj beskæftigelse. Det har vi fordi folk, der bliver ledige, lynhurtigt kan opkvalificere sig til de nye jobs i virksomhederne. Det er useriøst og ekstrem kortsigtet, at skære denne del af beskæftigelsesindsatsen væk fordi der er behov for et økonomisk quickfix. Ekspertgruppen skærer jo dermed den ene ben væk i vores berømmede flexicurity model, og det er jeg overbevist om, ikke lige er det, politikerne har forestillet sig, siger Søren Heisel.

Da ekspertgruppen blev nedsat for lidt over et år siden, var ideen, at den skulle se på, hvordan vi nu for alvor kan løfte fremtidens beskæftigelsesindsats, så de ledige bliver klædt endnu bedre på til fremtidens arbejdspladser. Der var tale om mere værdighed og væk med det system, der var årsagen til det politiske ønske.

Nedlæg de kommunale jobcentrene var det samlede budskab fra de politiske partier!

For få år siden boblede medierne nemlig over med adskillige historier om arbejdsløse, der blev udsat for en nedværdigende behandling, nægtet ydelser og blev presset længere væk fra arbejdsmarkedet af et hårdhændet og ufleksibelt system. Kritikken af systemet var massiv.

- Man skulle derfor tro, at der nu er brug for at få mere fokus på de ledige, som i årevis har være prisgivet i et kafkask system. Men nej. Eksperterne foreslår dog at forenkle lidt hist og pist. Men det ændrer ikke på, at man giver systemet mere magt og de ledige færre rettigheder. Selv om det var kommunerne, der for år tilbage skabte den mistillid, der satte hele denne proces i gang. Det kan vi ikke være bekendt, siger Eva Obdrup, der er forretningsfører i 3F’s a-kasse.

Ekspertgruppen har haft en bunden opgave med at finde tre milliarder. En del af disse penge kunne man have fundet ved at give a-kasserne større ansvar for de forsikrede arbejdsløse.

- Det er helt uforståeligt, at man ikke gør brug af a-kassernes tilbud om at overtage endnu mere af indsatsen og dermed spare staten for flere hundrede millioner kroner, når der skal findes tre milliarder. Der findes ingen saglige eller faglige argumenter, det skulle da lige være ideologiske. De positive og gode beskæftigelsesresultater, vi har skabt ved at overtage en større del af beskæftigelsesindsatsen, taler sit tydelige sprog, siger Eva Obdrup.

- Helhedsindtrykket er, at rapporten er dybt skuffende. I 3F ser vi frem til de kommende politiske forhandlinger, hvor vi for alvor kan drøfte holdbare løsninger ift. de udfordringer de ledige, virksomhederne og arbejdsmarkedet står over for, siger Søren Heisel.