Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Borgmester kommer Regeringen i forkøbet i kamp mod Techgiganter

Del

Regeringens nye alliance mod techgiganterne og børns uendelighedscroll på sociale medier bliver præsenteret på Lundehusskolen i København. Børne- og Ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) mener, at børns digitale dannelse er vigtigere end nogensinde før, og er derfor sammen med Københavns Fælles Elevråd og Københavns Ungeråd kommet regeringen i forkøbet og har sendt en række opmærksomhedspunkter, der skal inspirere skolerne til at tage en debat om, hvordan man forholder sig til det digitale.  

Hverdagen bliver mere og mere digitaliseret. Derfor er der behov for, at skolerne er med til at klæde børnene på til at begå sig i den digitale verden, mener børne- og ungdomsborgmester i København Jakob Næsager (K). 

Derfor landede der efter sommerferien sidste år et brev fra børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K), Københavns Fælles Elevråd og Københavns Ungeråd i de københavnske skolebestyrelsers indbakke. Brevet indeholder syv opmærksomhedspunkter udformet på baggrund af workshops med en række specialiserede fagfolk, der skal inspirere skolerne til at tage en debat om, hvordan man agerer i den digitale verden. 

På Lundehusskolen i København, hvor regeringen netop har præsenteret en ny alliance mod techgigianterne, har borgmesterens opmærksomhedspunkter inspireret til skolens mobilpolitik.  

-På Lundehusskolen afleverer eleverne hver dag deres mobiltelefon om morgenen og får den udleveret igen, når skoledagen slutter. Det gør de, fordi skolen ønsker et stærkt børnefællesskab blandt eleverne og at mindske de konflikter, vi oplever i forbindelse med brugen af mobiltelefoner i skoletiden, fortæller skoleleder Kim Stenholm Paulsen.  

Repræsentanter fra blandt andet Red Barnet, Københavns Professionshøjskole samt et medlem af Etisk Råd har været med til at udforme de syv opmærksomhedspunkter.  

Formålet med punkterne er at inspirere skolerne til at tage en debat om eksempelvis, hvornår skærmen er nødvendig i skoletiden, hvordan eleverne skal forholde sig kildekritisk til informationer på nettet og hvilke digitale fodspor, eleverne efterlader sig på nettet. Punkterne lægger også op til samtale om, hvordan man sikrer den gode digitale adfærd som for eksempel at holde en god tone og undgå, at klassekammeraterne står uden for fællesskabet.   

Det glæder børne- og ungdomsborgmester i København, Jakob Næsager (K), at skolerne arbejder videre med den digitale adfærd.  

-Regeringens alliance er et fint initiativ, men skolerne og familierne skal også tage et ansvar. Mit ønske er, at skolerne i København forholder sig til de syv opmærksomhedspunkter, der er blevet udformet. Det har jeg ved selvsyn på mine mange skolebesøg konstateret, at de gør, og det gør mig tryg og glad. Man kan sammenligne det med færdselslære. Her lærer børnene at bevæge sig sikkert rundt trafikken, så de ikke bliver kørt ned. På samme måde skal vi selvfølgelig også lære børnene at begå sig i den digitale verden. Derfor glæder det mig, at opmærksomhedspunkterne er med til at inspirere vores skoler til at have et vedblivende fokus på elevernes digitale dannelse, fortæller børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager. 

I alt har 39 eksperter fra organisationer, skolefolk og private virksomheder været en del af de workshops, der har resulteret i udformningen af opmærksomhedspunkterne.  

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye