Optimisme hos Midttrafik efter stigende passagertal

Midttrafik opjusterer forventninger til 2024-budget efter passagerfremgang, stigende indtægter og faldende driftsudgifter.

Midtjyderne vælger i højere grad at rejse med kollektiv trafik. Det kan ses på bundlinjen hos Midttrafik

Knap seks måneder inde i 2024 kan Midttrafiks bestyrelse konstatere en positiv fremgang i trafikselskabets økonomi. Status på indtægter fra passagerer i bus, tog og letbane er aktuelt fire procent over budgettet for 2024. Samtidig er driftsudgifterne faldet med to procent.

Stigende passagertal og indtægter
Det er passager- og indtægtstal til og med april, der skruer trafikselskabets forventninger op for hele 2024. I april valgte 5.104.000 passagerer at rejse med bus, tog og letbane – en stigning på 8 procent i forhold til året før. Den positive tendens for første kvartal af 2024 gør, at forventninger for indtægter i 2024 er opjusteret med 4,5 mio. kr. i forhold til det nuværende budget for 2024.

Midttrafiks bestyrelsesformand Steen Vindum glæder sig over udviklingen.

”Midtjyderne vælger i højere grad at rejse med kollektiv trafik, og det kan ses på bundlinjen. Efter nogle hårde år med covid-19, inflation og stigende energipriser peger pilen nu i en positiv retning. Det er jeg glad for. Kollektiv trafik bidrager med løsninger til flere samfundsmæssige problemer som den stigende trafiktrængsel i byerne, sammenhængen mellem land og by og klimaproblematikken. Derfor er det vigtigt, at den kollektive trafik klarer sig godt og bliver styrket, så endnu flere midtjyder vælger at rejse med den kollektive trafik fremfor med bilen”.

Faldende udgifter
Optimismen for resten af 2024 bunder ikke mindst i, at udgifterne til at drive den kollektive trafik i Region Midtjylland bliver reduceret med 35,8 mio. kr. i forhold til budgettet. Det skyldes blandt andet et fald i prisindekset for diesel, gas og el.

Midttrafik kårer de bedste busselskaber27.6.2024 11:57:24 CEST | Pressemeddelelse

Midttrafiks busselskaber har igen dystet om titlen som Bedste Busselskab for henholdsvis små og store ruter i trafikselskabets område. Mens De Gule Busser vinder konkurrencen om de små ruter sikkert, er stillingen uafgjort mellem De Grønne Busser og Umove for de store ruter. Midttrafik har derfor for første gang måtte kåre to vindere af konkurrencen om de store ruter. Bedste Busselskab bliver kåret på baggrund af kundernes vurdering af syv parametre.