Denguefeber sprer sig: Slik beskytter du deg

Denguefeber sprer seg i Europa, og sporadiske lokale tilfeller er rapportert i Frankrike, Spania, Italia, Portugal (Madeira) og Kroatia. SOS International oppfordrer derfor sommerturistene til å huske myggspray.

Bilde av flere mygg flyvende mot en kveldshimmel. Foto: Pixabay
Denguefeber: Tidlig i 2024 har flere europeiske land rapportert om store økninger i importerte saker, noe som tyder på et enda høyere antall lokale tilfeller i Europa i 2024. Foto: Pixabay

Denguefeber er en virusinfeksjon som overføres til mennesker via myggstikk, og den har så langt vært en risiko i tropisk og subtropisk klimaer som Asia, Afrika og Sør-Amerika.

De siste årene er det imidlertid registrert flere lokale tilfeller i Europa, hvor den asiatiske tigermyggen, som kan bære viruset, har klart å overleve. I 2023 ble det registrert totalt 105 lokale tilfeller i Italia, Frankrike og Spania. Tidlig i 2024 har flere europeiske land rapportert om store økninger i importerte saker, noe som tyder på et enda høyere antall lokale tilfeller i Europa i 2024.

Ingen grunn til panikk

Selv om du planlegger en tur til Sør-Europa, er det ingen grunn til panikk. Risikoen for å bli smittet i Europa vurderes som liten, og denguefeber utvikler seg sjelden til en alvorlig tilstand hos personer som allerede er friske og raske, forklarer overlege Raquel Martín-Iguacel, som er infeksjonsmedisiner ved Odense Universitetssykehus og er tilknyttet SOS International:

– Risikoen for å bli smittet som turist i Europa er lav. Det er registrert relativt få lokale tilfeller, og skulle uhellet være ute, er det sjelden at friske og spreke mennesker blir alvorlig syke av viruset, sier Raquel Martín-Iguacel.

Hvis du blir stukket av en mygg i et område hvor det er utbrudd av denguefeber, kan du fint ta det med ro og se an:

– Det er ikke all mygg som bærer viruset, så du trenger først å kontakte lege dersom du får symptomer. Hvis du er smittet, kommer symptomene typisk 3-5 dager senere i form av høy feber, utslett, hodepine og ledd- og muskelsmerter, som ved en tøff influensa, sier Raquel Martín-Iguacel.

Det er ikke mulig å teste for viruset før sykdommen bryter ut. Raquel Martín-Iguacel forklarer at mange tilfeller av denguefeber er asymptomatiske eller milde, men viruset kan i sjeldne tilfeller føre til alvorlig blodplatemangel, og i disse tilfellene er sykehusbehandling nødvendig. De fleste vil bli friske i løpet av 1-2 uker.

Vaksinasjon mot denguefeber

Det finnes en vaksine mot denguefeber, men den anbefales ikke for reiser i Europa, hvor smittefaren ikke anses som høy.

Norske helsemyndigheter anbefaler at du forebygger smitte ved å bruke myggmidler som spray og insektnett.

Slik unngår du å bli stukket av mygg:

• Påfør myggspray eller stift på utildekket hud
  • Bruk klær som dekker så mye av kroppen som mulig
  • Sov under myggnett og med lukkede vinduer og dører
  • Vær oppmerksom ved stillestående vann

Les mer om denguefeber på Helsenorge

Bilde av flere mygg flyvende mot en kveldshimmel. Foto: Pixabay

SOS International: En global virksomhet med nordiske røtter

SOS International ble grunnlagt i 1961 av Royal Danish Automobile Club og Zone Rescue Team og har en global tilstedeværelse med sterke nordiske røtter.

Fra alarmsentraler i Danmark, Sverige, Norge og Finland yter SOS International bistand 24/7/365 innenfor de tre driftsdivisjonene: Mobility, Travelcare og Healthcare.

SOS International består av 1200 kolleger som til sammen snakker 30 forskjellige språk. I tillegg har SOS International et omfattende verdensomspennende nettverk av mer enn 16 500 kvalifiserte leverandører, tilbydere og partnere, noe som gjør det mulig å hjelpe mennesker over hele verden innen reiseassistanse, veihjelp og helsetjenester.

SOS International eies av noen av Nordens største forsikringsselskaper, og kundene er blant annet andre forsikringsselskaper og bilprodusenter.

Hver dag hjelper SOS International 3.335 mennesker, og har samlet gitt bistand i 189 land.