Søjberg snød favoritterne ved DM i linjeløb

Der var hård kamp om titlen og dannebrogstrikoten, da DIF DM-ugen søndag bød på linjeløb. Rasmus Søjberg Pedersen vandt overraskende hos herrerne, mens Rebecca Koerner var hurtigste kvinde.

Foto: Ernst van Norde

Mads Pedersen, Mattias Skjelmose, Magnus Cort, Michael Mørkøv, Kasper Asgreen og mange flere. Der var i den grad prominente ryttere fra World Touren i feltet, da der søndag blev dystet om titlen som danmarksmester i linjeløb.

Det 218 kilometer lange cykelløb på de midtjyske veje blev fulgt tæt af medier og mange tilskuere frem til målstregen i Herning. Og for rytterne var der mere på spil end blomster, gavechecks og champagnesprøjt på podiet.

Vinderen sikrer sig nemlig også retten til at køre i den såkaldte dannebrogstrikot indtil næste års DM. Et synligt bevis på det nationale mesterskab, som kan trækkes over hovedet til cykelløb rundt om i verden det kommende år.

Satte World Tour-ryttere til vægs
Derfor var der som altid hård kamp om titlen, da den 92. udgave af løbet blev skudt i gang. Og til sidst måtte konkurrenterne se sig slået af Rasmus Søjbjerg fra holdet Decathlon-AG2R.

Et udbrud med en håndfuld ryttere holdt hjem, og her oversprintede den unge U23-rytter sine konkurrenter. Blandt andet Kasper Asgreen og Frederik Wandahl, som blev henholdsvis nummer to og tre.

”Det er ren lykke. Det går nok først op for mig senere, hvad der lige er sket. Jeg slår toppen af dansk cykelsport med en masse store ryttere fra World Touren her til DM-ugen, hvor der er fantastisk stemning og opbakning”, sagde Rasmus Søjbjerg Pedersen efter sejren.

Hos kvinderne kunne Rebecca Koerner for andet år i træk stille sig øverst på skamlen efter et stærkt soloudbrud, mens holdkammeraten Amalie Dideriksen blev nummer to og Emma Norsgaard nummer tre.

”Jeg er vildt glad. At gøre det én gang er kæmpestort. At gøre det to gange i træk er endnu større. Jeg glæder mig allerede til at køre i dannebrogstrikoten endnu et år,” lød de fra den glade vinder.

OM DIF DM-UGEN

•    20.-23. juni i Herning – med tyvstart af enkelte sportsgrene allerede fra mandag d. 17. juni samt kvindernes pokalfinale i fodbold på MCH Arena onsdag d. 19. juni.

•    40 sportsgrene

•    Cirka 140 nye danmarksmestre skal findes

•    Cirka 3.000 atleter og officials

•    Bag eventet står DIF - i samarbejde med specialforbundene - og værtsbyen Herning

•    Foto til fri redaktionel afbenyttelse. Kredit: Foto: Ernst van Norde

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.