Vinderen af Kantineprisen 2024 er fundet

Med et stærkt felt, hvor nytænkning, madglæde og økologiske ingredienser var i fokus, er vinderen af Kantineprisen 2024 fundet. Vinderen er Sine Andersen, fra Compass Group ved Alfa Works.

Kantineprisen 2024 gik til Sine Andersen & team, fra Compass Group ved Alfa Works (tv), og prisen blev overrakt af Mette Gammicchia, afdelingschef hos Landbrug & Fødevarer (th)

Kantineprisen var i år sammensat af flere dele, bl.a. et juryforløb med en fagjury og en afsluttende Cook-Off på Danmarks største kokkekonkurrence, Sol Over Gudhjem, hvor et dommerpanel af topkokke gav de sidste point.

Den stolte køkkenchef og vinder af Kantineprisen 2024 udtalte selv om hæderen:

-Vi er utrolig stolte af at modtage Kantineprisen 2024. Vi er gode til at formidle bæredygtighed, fokus på madspild og fokus på de cirkulærer arbejdsgange. Mange kantinerne er jo ligesom os, gode til at samarbejde med lokale producenter og leverandører, men der hvor jeg tror vi skiller os ud, er på formidlingsdelen af vores bæredygtighedstiltag. siger Sine Andersen, Køkkenchef fra Compass Group ved Alfa Works.

Anders Nicolajsen, jurymedlem og ansvarlig for Kantineprisen fra Landbrug & Fødevarer, understøtter dette og udtaler:

-Det er blevet sagt, at det efterhånden er nemmere at få en Michelin-stjerne end at vinde Kantineprisen, og det er ikke helt skævt. Niveauet er igen i år utroligt højt. Det vidner om en kantinebranche i vild udvikling, der er i fuld gang med at blive klar til fremtidens krav om mere bæredygtig kantinedrift. Det vindende hold fra Compass Group er absolut blandt dem, der går forrest i arbejdet med det bæredygtige kantinekøkken.

Et stort tillykke til køkkenchef Sine Andersen og teamet fra Compass Group ved Alfa Works, for den flotte præsentation, med stor faglig og masser af velsmag. De kan nu med stolthed kalde sig 'Danmarks bedste kantine 2024' efter at have vundet Kantineprisen 2024.

Fra dommerpanelet ved Sol Over Gudhjem udtaler stjernekokken Francis Cardenau om de nominerede til Kantineprisen:

-Vanvittigt spændende at smage at kantinerne virkelig er langt fremme med gastronomien! Jeg har kæmpe respekt for de dygtige fagfolk der arbejder ude i kantinerne, som laver mad til mange flere mennesker end os i restaurationsbranchen. De nominerede til Kantineprisen havde kæmpe respekt for råvarerne, og de leverede fantastiske moderne og skandinavisk inspirerede anretninger.

Dommerpanelet ved Cook-Off’en bestod af:

• Anne Bruun Jessen (Nordlandet)
  • Francis Cardenau (Cardenau)
  • Jeppe Foldager (Dragsholm Slot)
  • Thomas Pasfall (Pasfall)

Pointene, der blev uddelt ved Cook-Off’en, udgjorde dog kun 20% af den samlede bedømmelse, og da alle point var talt op, stod det klart, at køkkenchef Sine Andersen & team skulle stå øverst på sejrsskamlen.

Selvom Cook-Off’en var kronen på værket, er Kantineprisen blevet vendt og drejet af fagjuryen i ugerne op til konkurrencen. Alle nominerede har fået uanmeldte besøg af fagjuryen, der består af eksperter fra branchen, hvor kantineoplevelsen i sin helhed er blevet vurderet.

Fagjuryen bestod af:

• Stefan Hansen, Kantineprisvinder 2023, Køkkenchef, Gorrissen Federspiel
  • Lise Søkilde Gantriis, Culinary Lead, Arla Pro DK
  • Mark Guldbæk Østergaard, National Account Manager, Danish Crown / Friland
  • Lars Verner Christensen, Adm. direktør, Gasa Nord Grønt
  • Anders Nicolajsen, Chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer

For yderligere information og pressekontakt:

Anders Nicolajsen, Chefkonsulent og ansvarlig for Kantineprisen 2024 hos Landbrug & Fødevarer
Mail: andn@lf.dk

Find pressemateriale og logo til download på www.kantineprisen.dk

Kantineprisen 2024 er finansieret af Fonden for Økologisk Landbrug og NextGenerationEU.

null
På billedet ses vinderretten af Cook-Off’en, som køkkenchef Carsten Hughson og team vandt, men dog ikke nok til en sejr i det samlede Kantineprisforløb.

Om Landbrug & Fødevarer