Sunrise Wind modtager sidste godkendelse fra det amerikanske indenrigsministerium

Sunrise Wind, New Yorks største havvindmølleprojekt, har fået godkendt sin anlægs- og driftsplan af den amerikanske myndighed for havvind, ’Bureau of Ocean Energy Management’ (BOEM), som hører under det amerikanske indenrigsministerium. Projektet har dermed modtaget den sidste myndighedstilladelse og kan gå i gang med anlægsarbejdet til havs.

Sunrise Wind har en kapacitet på 924 MW og vil kunne producere nok vedvarende energi til at forsyne næsten 600.000 husstande i New York med strøm.

Godkendelsen af anlægs- og driftsplanen beskriver kravet om en afstand på en sømil mellem vindmøllerne, kravene til alt anlægsarbejde, der udføres i amerikansk farvand, samt foranstaltninger, der skal minimere påvirkningen af havområder og -dyr.

Godkendelsen af anlægs- og driftsplanen følger BOEM's tidsplan og kommer i forlængelse af myndighedens udstedelse af den såkaldte ’Record of Decision’ fra marts 2024, som markerede afslutningen på den grundige miljøundersøgelse af projektet, der også blev foretaget af BOEM. Ørsted og Eversource har opnået disse foranstaltninger og beskyttelsestiltag i tæt samarbejde med en række eksterne organisationer og eksperter – en tilgang, som selskaberne følger i deres samarbejde med alle interessenter for at sikre sameksistens.

David Hardy, Executive Vice President og regionsdirektør for Amerika i Ørsted, siger: "Sunrise Wind er et afgørende element i New Yorks grønne omstilling, og med denne sidste godkendelse i hus kan vi officielt sætte anlægsfasen i gang." Han fortsætter: "BOEM's godkendelse er en vigtig milepæl ikke kun for New York, men også for USA's nationale energisektor. Vi er taknemmelige for, at BOEM’s direktør Elizabeth Klein baner vejen for havvind sammen med en lang række nationale, delstatslige og lokale ledere. Sunrise Wind bygger videre på vores succes med South Fork Wind og vil skaffe flere arbejdspladser, mere økonomisk udvikling og mere grøn energi til New York."

Forhandlingerne med New Yorks energimyndighed, ’New York State Energy Research and Development Authority’ (NYSERDA), om Sunrise Winds 25-årige OREC-kontrakt (Offshore Wind Renewable Energy Certificate) blev afsluttet for nylig.

Sunrise Wind-teamet vil nu fremskynde arbejdet med at bygge transmissionssystemet på land, mens anlægsarbejdet til havs for alvor vil blive skudt i gang senere på året ca. 48 km øst for Montauk i New York, hvor havvindmølleparken skal ligge. Projektet forventes at blive idriftsat i 2026.

Ørsteds presseafdeling
Tom Christiansen
tomlc@orsted.com

Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker, bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg samt anlæg til produktion af vedvarende brint og grønne brændstoffer. Ørsted rangerer på CDP’s A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer og var det første energiselskab i verden, der fik sit videnskabeligt baserede mål om netto-nuludledning godkendt af Science Based Targets initiative (SBTi). Ørsted har ca. 8.900 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2023 en omsætning på 79,3 mia. kr. (10,6 mia. euro).

Ørsted enters into new major agreement on carbon removal with Microsoft22.5.2024 11:50:43 CEST | Press release

In a landmark deal, Ørsted will sell a further one million tonnes of carbon removal over a ten-year period to Microsoft from Avedøre Power Station, which is part of the bioenergy carbon capture and storage (BECCS) project ‘Ørsted Kalundborg CO2 Hub’. This new agreement builds on an existing commitment by Microsoft to buy 2.67 million tonnes from Asnæs Power Station, bringing the total purchase under contract to 3.67 million tonnes of CO2. As part of the ‘Ørsted Kalundborg CO2 Hub’, Ørsted will establish carbon capture at its wood chip-fired Asnæs Power Station in Kalundborg in western Zealand and at the Avedøre Power Station’s straw-fired boiler in the Greater Copenhagen area. The 430,000 tonnes per year of biogenic CO2 from the combined heat and power plants will be shipped to a storage reservoir in the Norwegian part of the North Sea and stored permanently. The 'Ørsted Kalundborg CO2 Hub' is set to become operational by the beginning of 2026. The new agreement between Ørsted and Micr

Ørsted indgår ny stor aftale om CO2-fjernelse med Microsoft22.5.2024 11:50:43 CEST | Pressemeddelelse

I en ny aftale vil Ørsted over en tiårig periode sælge yderligere 1 million ton CO2-fjernelse til Microsoft fra Avedøreværket, som er en del af Ørsteds projekt til CO2-fangst og -lagring, ’Ørsted Kalundborg CO2 Hub’. Microsoft har tidligere indgået en aftale med Ørsted om at købe 2,67 millioner tons CO2-fjernelse fra Asnæsværket, og med den nye aftale ender den samlede aftalte volumen på 3,67 millioner tons CO2. Som en del af ’Ørsted Kalundborg CO2 Hub’ vil Ørsted etablere CO2-fangst på det træflisfyrede Asnæsværket i Kalundborg og på Avedøreværkets halmfyrede kedelanlæg i Storkøbenhavn. De 430.000 tons biogen CO2, der årligt fanges på kraftværkerne, transporteres til et lagringsreservoir i den norske del af Nordsøen, hvor det skal opbevares permanent. ’Ørsted Kalundborg CO2 Hub’ forventes at blive sat i drift i starten af 2026. Den nye aftale mellem Ørsted og Microsoft indebærer, at Microsoft fra 2026 vil aftage 1 million ton CO2-fjernelse fra den halmfyrede blok på Avedøreværket. Kra