Har du kontroll på turistreglene i forkant av sommerferien? Hvis ikke kan det koste deg opp til 34 000 NOK i bøter

Sommeren er rett rundt hjørnet, og for å sikre at turister oppfører seg ordentlig har flere land innført regler for besøkende. Assistanseorganisasjonen SOS International gir deg råd om hva du bør være oppmerksom på som turist.

En familie leker og hopper på en strand ved sjøen.
Flere land begynner i økende grad å innføre regler direkte rettet mot turister. Foto: SOS International

Sandalene er pakket, solbrillene pusset og shortsene funnet frem. Det kan godt hende du har alt klart til sommerferien, men har du også satt deg inn i de spesielle reglene for turister?

– For å sikre ro og orden har en rekke land begynt å innføre spesielle skatter eller regler for turister som besøker enkelte områder. Og det kan vanke store bøter hvis man ikke overholder disse, sier Karin Tranberg, visedirektør i SOS International, som hjelper nordmenn som kommer til skade i utlandet.

Flere land har i noe tid forsøkt seg med regler rettet mot resorts og andre steder hvor turister ferdes. Dette gjelder for eksempel på Balearene, som inkluderer Mallorca og Ibiza, hvor det enkelte steder ikke er tillatt for all-inclusive-hoteller å servere mer enn seks enheter per gjest per dag. I likhet med at gjester, som forstyrrer den offentlige orden fordi de er for fulle, blir bøtelagt.

Flere land begynner i økende grad å innføre regler direkte rettet mot turister.

Italia strammer inn

Venezia er et yndet utfluktsmål for turister som ønsker å se den historiske byen og dens berømte kanaler. Men i år har bystyret innført adgangsbilletter på en rekke utvalgte dager. Dersom en turist blir tatt for å gå rundt uten å kunne vise frem gyldig kvittering for betaling, vanker en bot på 300 euro, tilsvarende 3 400 NOK.

Lenger sør, på den italienske øya Sardinia, forsøker man å bekjempe problemet med at turister tar med seg sand fra de hvite strendene hjem som suvenir. Her kan straffen for å ta med seg sand komme opp i 3.000 euro, tilsvarende 34 000 NOK.

For øvrig må du også huske at badetøy hører hjemme på stranden. I hvert fall hvis du besøker Barcelona eller noen steder i Italia, hvor det ikke er lov å færdes i badetøy på andre offentlige steder i byene.

– Selv om det nok er unntaksvis at turister vil bli rammet med maksbot, er det viktig å være bevisst på å følge reglene og skikkene i landene man reiser til. En ting er å bli bøtelagt, noe annet, at du risikerer å bli vist bort, noe som selvfølgelig kan ødelegge den fantastiske ferien du hadde planlagt, fortsetter Karin Tranberg.

I Spania har myndighetene innført bøter for turister som blir tatt for å kjøpe produkter fra gateselgere uten lisens, og det er innført strengere regler på enkelte strender. Det er for eksempel ikke lov å røyke på stranden i Benidorm, akkurat som det er forbudt å oppholde seg på stranden mellom midnatt og klokken syv om morgenen. Her kan bøtene komme opp i 2.000 euro, tilsvarende 22.000 NOK.

Det kan være vanskelig å finne ut av alle reglerne

Reglene som er gjennomgått her er bare noen av tingene du må være klar over som turist. Men hvordan sørger du for at du ikke trår feil og ender opp med en stor regning?

– Vi anbefaler alltid at du leser nøye gjennom informasjonen om reisemålet ditt, som reisebyrået sender ut. I tillegg kan du holde deg oppdatert gjennom lokale nyhetsmedier, hvorav det i en rekke land finnes engelskspråklige medier rettet mot utlendinger. Til slutt må du orientere deg ved å ta hensyn til skilting på stedet du oppholder deg, avslutter Karin Tranberg fra SOS International.

Utover dette anbefaler SOS International, at man altid orienterer sig i Utenriksdepartementets reiseinformasjon og laster ned appen ”Reiseklar”.

En familie leker og hopper på en strand ved sjøen.
En kvinne i dressjakke står på et kontor foran flere skrivebord med datamaskiner.
Karin Tranberg, Executive Vice President, Travelcare Foto: SOS International

SOS International: En global virksomhet med nordiske røtter

SOS International ble grunnlagt i 1961 av Royal Danish Automobile Club og Zone Rescue Team og har en global tilstedeværelse med sterke nordiske røtter.

Fra alarmsentraler i Danmark, Sverige, Norge og Finland yter SOS International bistand 24/7/365 innenfor de tre driftsdivisjonene: Mobility, Travelcare og Healthcare.

SOS International består av 1200 kolleger som til sammen snakker 30 forskjellige språk. I tillegg har SOS International et omfattende verdensomspennende nettverk av mer enn 16 500 kvalifiserte leverandører, tilbydere og partnere, noe som gjør det mulig å hjelpe mennesker over hele verden innen reiseassistanse, veihjelp og helsetjenester.

SOS International eies av noen av Nordens største forsikringsselskaper, og kundene er blant annet andre forsikringsselskaper og bilprodusenter.

Hver dag hjelper SOS International 3.335 mennesker, og har samlet gitt bistand i 189 land.