Journalistisk ambition præger nomineringer til Anders Bording 2024

Juryen har udvalgt årets nominerede til Anders Bording Prisen, som består af journalistiske produkter præget af både opfindsomhed, nytænkning og stor variation.

Bording Prisen

Anders Bording Priserne hylder specialmedierne og deres betydning. Priserne uddeles i trekategorier og kan tildeles både enkeltpersoner eller grupper af kolleger.

”Årets indstillinger til Anders Bording Prisen 2024 viser en imponerende variation og vidner om de mange betydningsfulde historier, redaktionerne brænder for at fortælle. Indstillingerne afspejler både høje journalistiske ambitioner og stor fortællerglæde. Vi ser frem til at hylde specialmedierne ved prisoverrækkelsen den 12. september.” siger Marianne Søndergaard, jurymedlem og prisformand for Anders Bordings Mediepris.

Til prisuddelingen vil der desuden være aktuelle og inspirerende oplæg om forandringsprocesser og digitaliseringen i fag-og specialmedier fra:

Andreas Marckmann Andreassen, ansvarshavende chefredaktør & administrerende direktør på fagbladet Folkeskolen, som vil fortælle om forandringsprocesser i fag- og specialmedier.

Josefin Sigedal, VD på Affärsvärlden, som er et erhvervs magasin i Sverige med ugentlige udgivelser der på 10 måneder fik vendt et negativt resultat til et positivt og har opjusteret antallet af medarbejder. Josefin vil dele indsigt om digitaliseringen af Affärsvärlden og den digitale rejse, magasinet har været igennem.

Læs mere om programmet og tilmeld dig prisuddelingen, som finder sted 12. september i Altingets gård kl. 15.00.

De nominerede medier til Anders Bording Prisen 2024 er:

Anders Bording Idépris

• Fagbladet 3F: Jorden er Giftig
  • Videnskab.dk – Forskerne formidler
  • Rakkerpak Productions - Podcastserien Periodisk

Anders Bording Journalistpris

• Altinget for deres dækning af våbensagen
  • EnergiWatch - Kartelvirksomhed og spekulation på elmarkedet
  • Danwatch - Dansk militært udstyr bidrager til krigen i Gaza