Journalistisk ambition præger nomineringer til Anders Bording 2024
Juryen har udvalgt årets nominerede til Anders Bording Prisen, som består af journalistiske produkter præget af både opfindsomhed, nytænkning og stor variation.

Anders Bording Priserne hylder specialmedierne og deres betydning. Priserne uddeles i trekategorier og kan tildeles både enkeltpersoner eller grupper af kolleger.
”Årets indstillinger til Anders Bording Prisen 2024 viser en imponerende variation og vidner om de mange betydningsfulde historier, redaktionerne brænder for at fortælle. Indstillingerne afspejler både høje journalistiske ambitioner og stor fortællerglæde. Vi ser frem til at hylde specialmedierne ved prisoverrækkelsen den 12. september.” siger Marianne Søndergaard, jurymedlem og prisformand for Anders Bordings Mediepris.
Til prisuddelingen vil der desuden være aktuelle og inspirerende oplæg om forandringsprocesser og digitaliseringen i fag-og specialmedier fra:
Andreas Marckmann Andreassen, ansvarshavende chefredaktør & administrerende direktør på fagbladet Folkeskolen, som vil fortælle om forandringsprocesser i fag- og specialmedier.
Josefin Sigedal, VD på Affärsvärlden, som er et erhvervs magasin i Sverige med ugentlige udgivelser der på 10 måneder fik vendt et negativt resultat til et positivt og har opjusteret antallet af medarbejder. Josefin vil dele indsigt om digitaliseringen af Affärsvärlden og den digitale rejse, magasinet har været igennem.
Læs mere om programmet og tilmeld dig prisuddelingen, som finder sted 12. september i Altingets gård kl. 15.00.
De nominerede medier til Anders Bording Prisen 2024 er:
Anders Bording Idépris
- Fagbladet 3F: Jorden er Giftig
- Videnskab.dk – Forskerne formidler
- Rakkerpak Productions - Podcastserien Periodisk
Anders Bording Journalistpris
- Altinget for deres dækning af våbensagen
- EnergiWatch - Kartelvirksomhed og spekulation på elmarkedet
- Danwatch - Dansk militært udstyr bidrager til krigen i Gaza
Anders Bording Mediepris
- Scleroseforeningen - SAMMEN
- Børn&Unge Forskning - BUPL forskningsformidling
- Folkeskolens debatunivers
Nøgleord
Kontakter
Nanna Nim ChristensenKommunikations– og eventkonsulentDanske Medier
Tlf:+4592822767nnc@danskemedier.dkLinks
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Kommunalvalget gav markant løft til private medier21.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
De private medier oplevede op til 155 procent flere sidevisninger end normalt i dagene omkring kommunal- og regionsvalget. Udviklingen understreger de uafhængige mediers centrale rolle i den demokratiske proces.
Europæiske medieorganisationer og journalistforbund i fælles opråb: Danmarks planer om en medieombudsmand truer pressefriheden10.9.2025 14:52:19 CEST | Pressemeddelelse
En række nordiske og europæiske medieorganisationer og journalistforbund udtrykker dyb bekymring over den danske regerings planer om at indføre en statslig medieombudsmand med juridiske beføjelser over for medierne.
Medieopråb om Gaza: Luk os ind!14.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De danske medier står nu sammen i et fælles opråb til den israelske regering: Pressen skal have adgang til Gaza.
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum