Licenser til onshore CO₂-lagring er en vigtig brik i det samlede puslespil

Energistyrelsen har netop offentliggjort hvilke selskaber, der modtager licens til at efterforske mulighederne for CO₂-lagring under den danske landjord. Dansk Fjernvarme glæder sig over uddelingen og over, at momentum for udvikling af CCUS i Danmark fortsætter.

Jannick Hauschildt Buhl, områdechef i Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme glæder sig over uddelingen af onshore licenser Jesper Voldgaard

Der tildeles således licenser til efterforskning i tre områder: Selskaberne Wintershall Dea International GmbH og INEOS E&P A/S får licens til Gassum-strukturen ved Randers, selskaberne Equinor Low Carbon Solutions Denmark A/S og Ørsted Carbon Solutions A/S får licens til Havnsø-strukturen ved Kalundborg og selskabet CarbonCuts A/S får licens til Rødby-strukturen på Lolland. Ved alle tre områder er Nordsøfonden med i projekterne.

- Tildelingen af efterforskningslicenser til onshore CO₂-lagring er en vigtig brik i det samlede CCUS-puslespil, som aktører på tværs af værdikæden, herunder mange af Dansk Fjernvarmes medlemmer, der ejer størstedelen af de store punktkilder i Danmark, har ventet spændt på at få afklaring på, siger Jannick Hauschildt Buhl, der er områdechef for CCUS og PtX i Dansk Fjernvarme, og fortsætter:

- Der er et stort potentiale for klimahandling gennem CO₂-fangst i fjernvarme- og affaldsenergisektoren. Men hvis det for alvor skal lykkes, så er der behov for at få omkostningerne til transport og lagring af CO₂ bragt ned. Lagring af CO₂ under den danske landjord vil både kunne reducere omkostningerne til lagring af CO₂, men vil også gøre det muligt at reducere transportomkostningerne ved etablering af CO₂-rørledninger.

Der var imidlertid også åbnet for ansøgning om licens til områderne ved Thorning og Stenlille, hvor der dog ikke er blevet tildelt licens i denne omgang. I området ved Stenlille driver Gas Storage Danmark i forvejen det ene af Danmarks to underjordiske gas-lagre. Thorning-området sendes i nyt udbud efter sommerferien, mens det ikke er afklaret, hvad der skal ske med Stenlille-området.

- Det er ærgerligt, at der indtil videre ikke kunne findes en løsning på CO₂-lagring i Stenlille, da det var et af de områder, der ellers så ud til at kunne blive klar tidligt og dermed kunne være med til at demonstrere, at fuldskala CO₂-lagring under landjorden er både effektivt og sikkert, siger Jannick Hauschildt Buhl.

Civilsamfundet skal med
Netop sikkerheden ved CO₂-lagring og den folkelige opbakning til teknologien er noget, der er meget fokus på i branchen. Energistyrelsen har således i processen med udbud af onshore CO₂-lagring været i tæt dialog med borgere og kommuner i de områder, der er udpeget til CO₂-lagring, for at imødekomme borgernes mulige bekymringer.

- CO₂-fangst og -lagring er en sikker og velafprøvet teknologi, der samtidig er helt essentiel, hvis vi skal nå vores klimamål – både i Danmark og globalt. Men det skal selvfølgelig gå hånd i hånd med, at vi og myndighederne får håndteret de især lokale mulige bekymringer. Derfor skal der også lyde en stor ros herfra til de dygtige folk hos Energistyrelsen og ude i branchen, der tager borgerinddragelse alvorligt og arbejder for at projekterne kan realiseres i tæt dialog med lokalområdet”, afslutter Jannick Hauschildt Buhl.

Fakta:

• Der blev udbudt fem lokationer til onshore lagring. Der er i alt modtaget 9 ansøgninger om tilladelse til efterforskning af områderne.
  • Der er tildelt licenser til tre områder: Gassum, Havnsø og Rødby. Der er således ikke tildelt licens til områderne Thorning og Stenlille.
  • Læs mere om geologisk lagring af CO₂ på Energistyrelsens hjemmeside, på GEUS hjemmeside eller på hjemmesiden CO2idybden.dk