Den grønne trepart: Landdistrikter bekymret for de lokale konsekvenser

Forhandlingerne i Grøn trepart spidser til i disse dage, hvor et væsentligt element er en ny arealstrategi. Der efterspørges allerede markant flere arealer til bl.a. fredet natur og vedvarende energi. Derfor kan resultatet af forhandlingerne få vidtrækkende konsekvenser for vores åbne land og for landdistrikternes udvikling i det hele taget, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Landdistrikternes Fællesråds formand Steffen Damsgaard
Landdistrikternes Fællesråds formand Steffen Damsgaard Foto: Mads Krabbe

Mere natur, skov og grøn energi lyder umiddelbart positivt. Men i Landdistrikternes Fællesråd frygter man, at en kommende arealstrategi kan svække attraktiviteten, tilflytningen og den lokale udvikling, hvis man ikke har befolkningen og livet, der leves i landdistrikterne med, når man laver strategien og sætter arealstørrelser på.

- Det er nu, vi for alvor skal spørge os selv, hvordan vi ønsker, at landskabet fremadrettet skal se ud. For umiddelbart lyder det godt med 250.000 hektar ny skov i Danmark. Men hvis størstedelen er skovformer uden offentlig adgang og uden anvendelse og produktion, hvor offentligheden har meget begrænset eller ingen adgang, så vil det ikke gavne befolkningen og attraktiviteten i landdistrikterne. Adgang til naturen, og udsyn over de åbne vidder er en vigtig årsag til, at tilflyttere vælger landdistrikterne til, påpeger formand Steffen Damsgaard.

I en nylig undersøgelse fra Voxmeter siger 4 ud af 5 danskere, at mindst halvdelen af de 250.000 hektar skov, som regeringen har en ambition om at rejse, bør være offentlig tilgængelig skov.

- Vi vil kraftigt opfordre til, at man prioriterer skovrejsning på de arealer, som egner sig bedst til skov, under hensyn til lokalbefolkningen. Det kan være offentlig skov og produktionsskov, hvor skoven som produktionsskov på lang sigt kan bidrage med bæredygtige byggematerialer, og evt. også nogle steder kan rumme boliger i form af skovejendomme eller skoven kan anvendes til jagt. Den slags skov bidrager også med CO2-optag og biodiversitet ved god forvaltning, fortæller Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Det er også vigtigt, at befolkningen har mulighed for at færdes helt eller delvist  i skovene med offentlig adgang og ikke mindst, at man genovervejer arealstørrelserne. For alt andet lige skal vi også sikre en fremtidig bosætning i landdistrikterne, siger Steffen Damsgaard.

Kampen om arealerne

Trods vores landarealer skal understøtte en grøn omstilling, bør en kommende arealstrategi fortsat afsætte plads til at sikre råvaregrundlaget i Danmark, mener Landdistrikternes Fællesråd.

- Sunde sikre fødevarer kan blive den nye valuta i en tid med klimaforandringer, beredskabsplaner mod fremtidens trusler, samt et stigende befolkningstal. Desuden er et solidt råvaregrundlag afgørende, hvis landbruget fortsat skal sikre arbejdspladser i landbruget, fødevareindustrien og følgeerhverv, og dermed arbejdspladser i landdistrikterne, siger formanden.

Han fremhæver desuden vigtigheden af en multifunktionel tilgang til brugen af arealerne, hvilket også gør sig gældende i forhold til den grønne omstilling.

- Der er vidtrækkende visioner for vores lands arealanvendelse, og det kræver en solid plan for multifunktionel jordfordeling. Vi ser gerne, at man også indtænker adgang til natur og bosætning via bl.a. omplaceringer af boliger i det åbne land, som et redskab. Det er særligt relevant i forhold til udbygningen af vedvarende energi og energiinfrastruktur, hvor de nærmeste naboer skal ud og forsøge at finde en ny bolig på landet, og derfor ofte må flytte ud af lokalområdet, afslutter Steffen Damsgaard.

Landdistrikterne: Et vigtigt løft af økonomiaftalen og særtilskudspuljen til økonomisk pressede kommuner31.5.2024 12:19:34 CEST | Pressemeddelelse

Landdistrikternes Fællesråd roser ny økonomiaftale mellem KL og regeringen, hvor både økonomiaftalen og puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner har fået et tiltrængt løft. Det fjerner dog ikke behovet for en mere langsigtet løsning, hvis skævvridningen mellem land og by ikke skal blive større i de kommende år, mener organisationen.