Mere end en halv million nye elbiler i EU

På trods af et lille fald i elbilsalget i EU i maj, er niveauet højt år til dato, hvor der allerede er kommet mere end en halv million nye elbiler på vejene.

Der blev registreret godt 911.000 nye personbiler i EU i maj 2024, hvilket svarer til en lille tilbagegang på 3 procent sammenlignet med maj sidste år. Dog er antallet af nye biler fortsat stigende år til dato, da der indtil videre er kommet 4,6 millioner nye biler ud på EU's veje, hvilket er 4,6 procent flere end sidste år.

"Bilsalget i EU i 2024 holder trit med sidste år, hvor der kom gang i bilsalget efter nogle udfordrende år. På et bilmarked med mange store forandringer, glæder vi os over, at der stadig er stor efterspørgsel på biler på tværs af EU,"  siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark (tidl. De Danske Bilimportører).

Elbilsalget i EU oplevede et lille fald i maj, som alligevel bragte 114.000 nye elbiler på vejene i hele EU, hvilket har resulteret i, at der år til dato er kommet mere end en halv million elbiler ud på EU's veje. Tilbagegangen blev især drevet af større fald på flere af de store markeder, herunder Tyskland, hvor tilskuddet til elbiler sidste år blev fjernet. Til gengæld er Danmark endnu engang i front med en stigning på 63 procent - kun overgået af Kroatien og Malta.

"Flere af vores nabolandes elbilsalg er tydeligt mærket af, at incitamenterne til at købe elbil er blevet fjernet, hvilket skaber en overordnet tilbagegang i elbilsalget på EU-plan. Det er naturligvis ærgerligt for den grønne omstilling, men også en udvikling vi kan tage ved lære af i Danmark, når vi fastlægger politiske rammer for elbilerne. Danmark kan forblive frontløber, men det er helt centralt, af afgifterne ikke begynder at stige i 2026, da det vil medføre en opbremsning i salget," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Mobility Denmark repræsenterer bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, samt finansierings- og leasingselskaber.

Gengivelse af tekst: Mobility Denmark

Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: ACEA