Nye handelstal: Flere solgte boliger i maj

Nye handelstal fra Boligsiden viser, at boligsalget steg fra april til maj, hvilket gælder for både huse, ejerlejligheder og sommerhuse.

Der blev i alt solgt 7.850 boliger i Danmark i maj måned, viser Boligsidens nye handelstal.

Således steg det samlede boligsalg med 6,2 procent fra april til maj.

Derudover ligger maj-salget af boliger i år 0,7 procent over det gennemsnitlige salg i årene 2015-2019, som er den seneste normal på boligmarkedet før coronaårene.

”Vi ser som regel, at boligsalget stiger fra april til maj måned, som typisk er blandt de måneder, hvor der er godt gang i bolighandlen. Samtidig kan vi se, at boligsalget nu igen kører i et gear, der minder om tiden før de hæsblæsende coronaår, hvilket er et sundhedstegn efter nogle turbulente år på boligmarkedet,” konstaterer dataanalytiker og boligøkonom hos Boligsiden, Kasper Fredløv Sonberg.

Stigende hussalg i regionerne

Antallet af solgte villaer og rækkehuse endte på 4.773 styks i maj, som er 6,2 procent flere, end der blev solgt i april. Det gælder for samtlige af de fem regioner, at hussalget steg fra april til maj i år.

Det samlede hussalg for maj i år overgår samtidig det gennemsnitlige maj-salg fra årene før corona med 9,7 procent.

”Hussalget har generelt set klaret sig godt i 2024, og der er nu tale om en længere periode, hvor hussalget har overgået tiden før coronaårene. En del af forklaringen er de nye boligskatter, som flere steder i landet har betydet lavere – og mere attraktive - boligskatter for huskøberne,” siger Kasper Fredløv Sonberg og fortsætter:

”Men selv i flere af de dele af landet, hvor boligskatterne i udgangspunktet er steget, ser vi nu også et fint niveau for salget af huse. Det kan blandt andet hænge sammen med, at den økonomiske situation i Danmark er et godt sted, mens renterne nu også er faldet. Det giver samlet set en øget optimisme omkring boligmarkedets udvikling, som gør, at flere kaster sig ud i både boligkøb og -salg.”

Se antallet af solgte huse i maj for kommunerne her

Flere solgte lejligheder og sommerhuse

Der blev i alt solgt 1.457 ejerlejligheder på landsplan i maj, hvilket er 8,3 procent flere end i april.

I Københavns Kommune, som har landets største marked for ejerlejligheder, blev der solgt 545 lejligheder i maj – 14 procent flere, end der blev solgt i april.

Det samlede lejlighedssalg for maj i år ligger dog 15,7 procent under det gennemsnitlige maj-salg fra årene før corona.

”Der synes især at være godt gang i lejlighedssalget i København igen oven på den nedgang, vi så i starten af året som følge af de nye boligskatter, der som bekendt har medført stigende boligskatter for især ejerlejligheder i København,” siger Kasper Fredløv Sonberg og tilføjer:

”Men der er fortsat et stykke vej til, at antallet af solgte ejerlejligheder er på niveau med normalen før corona. En del af forklaringen er, at udbuddet af lejligheder også er forholdsvist lavt, og en forudsætning for, at lejlighedssalget stiger, er jo også, at der er tilstrækkeligt med lejligheder til salg for køberne at vælge imellem.”

Sommerhussalget endte på 966 styks i maj, som er 5,1 procent flere, end der blev solgt i april. Samtidig ligger sommerhussalget for maj i år 5,7 procent over det gennemsnitlige maj-salg i årene 2015-2019.

Se udviklingen i boligsalget her:

Antal solgte boliger i maj 2024

Månedlig ændring

Ændring ift. før corona

Alle boligtyper*

Tabellen viser antallet af solgte boliger i maj 2024 fordelt på boligtyper. Dertil fremgår ændringen i procent, når dette sammenholdes med hhv. april 2024 (månedlig ændring) og det gennemsnitlige salg for maj i årene 2015-2019 (ændring ift. før corona). *Alle boligtyper dækker over villaer, rækkehuse, ejerlejligheder, sommerhuse, kolonihaver, andelsboliger, landejendomme, helårsgrunde, fritidsgrunde, villalejligheder og lystejendomme. Kilde: Boligsiden

Kilde: Boligsiden