Test af opladning på arbejdspladsen: Den første måned som elbilejer

Hver dag hjælper hun virksomheder med at etablere ladestandere. Noget, der mere og mere bliver anset som et medarbejdergode for virksomhedernes ansatte. Derfor satte Katja Jepsen som ny elbilejer sig for at teste, om hun er dækket ind ved at lade elbilen på arbejdet.

Katja Jepsen, projektleder for ladestandere hos Energi Fyns erhvervsafdeling
Katja Jepsen, projektleder for ladestandere hos Energi Fyns erhvervsafdeling Foto: Alex Tran

Med bopæl på Thurø og arbejdsplads i Odense har Katja Jepsen en god køretur foran sig, når turen går til og fra arbejde. Hun har kørt godt og vel 100 kilometer fra hun starter den hvide Tesla om morgenen, og til den triller ind i indkørslen igen om eftermiddagen.

Der holder den dog ikke længe. Som mor til to unge gymnaster når hun knapt inden for døren, før hun skal finde næste gear og fragte sine to piger til træning. Flere gange om ugen lægger hun derfor vej forbi SG Huset i Svendborg. Der kan hun lige lade op – hvilket også gælder for bilen.

Lynladeren ved SG Huset er i løbet af maj måned blevet en trofast ven i dagligdagen. Men det er ikke der, hun lader mest.

Stor besparelse med medarbejderpris

Som medarbejder hos Energi Fyn kan hun nemlig benytte en af de mange ladestandere, som er placeret på virksomhedens p-plads.

Det betyder, at Katja kan lade til en fordelagtig medarbejderpris.

- Den anden dag var der kun 10% strøm tilbage på batteriet, da jeg svingede ind foran en ladestander på Energi Fyns parkeringsplads om morgenen. Da jeg sluttede min arbejdsdag og skulle hjem igen, havde jeg givet i alt 61,80 kr. for en "tankfuld" strøm, fortæller Katja Jepsen.

Prisen for opladningerne er da også noget, der har haft betydning for hendes beslutning om at blive elbilejer.

- I gennemsnit kører jeg 3.500 kilometer om måneden – det gav i april måned en udgift på cirka 3.400 kr., så det er nogle helt andre tal, når man opgør en måneds opladninger og har givet lidt over 600 kr. i alt, lyder det fra Katja.

Fungerer ladestanderen som medarbejdergode?

En måned som elbilist er nu gået. Udover den gode pris ved at lade på arbejdspladsen, hvordan har det så været at køre elbil, og hvilken læring kan andre få udbytte af?

1. Du skal blive gode venner med din ladeapp

- Først og fremmest: Det er gået rigtig godt. Allerede den første dag følte jeg mig på toppen, da jeg kunne vejlede en anden elbilist i, hvordan hun fik sin bil til at lade. Men det skal så også med, at jeg ikke selv kunne finde ud af det dagen efter, fordi jeg valgte den forkerte stander inde i Montas ladeapp, så man skal lige være lidt ferm med en mobiltelefon. Det blev så til en god historie i frokostpausen, hvor jeg kunne suge til mig af de gode tips fra kollegaer, fortæller Katja Jepsen.

2. Store prisforskelle i det offentlige rum

- Udover at lade på arbejdspladsen har jeg prøvet flere andre steder af, og der er det virkelig gået op for mig, hvor stor en forskel der er på ladepriserne i det offentlig rum. Så det er værd at være opmærksom på. Forleden ladede jeg til 3,49 kr. på en anden offentlig stander. Det blev kun til 6,4 kWh, så blev jeg for nærig, for jeg kunne jo reelt set have ladet 20 kWh for samme beløb ved mine normale ladepunkter hos Energi Fyn og ved sportshallen i Svendborg, siger hun.

3. WLTP versus faktisk rækkevidde

- Noget, jeg ikke selv har været nok opmærksom på, er, hvor mange kilometer min bil reelt kan køre. Jeg havde en forventning om, at min bil på en 100% opladning kan køre 513 km. Men dette var åbenbart WLTP-udgangspunktet. Så det betyder reelt, at den kun kan køre 438 km ved en fuld opladning. Derfor må jeg lade oftere, end jeg havde regnet med.

4. Behagelig kørsel og samtalestarter

- Der kan ikke være nogen tvivl om, at det giver en meget behagelig oplevelse at køre i elbil, og for mig er der en stor herlighedsværdi forbundet med det. Det er der også mange venner, bekendte og kollegaer, som er nysgerrige efter at høre mere om. Derudover er jeg faldet i snak med kollegaer, jeg ikke kendte, ude ved ladestanderne, hvor opladning er fællesnævneren, så det er nemt at få gode råd med på vejen.
Så alt i alt er jeg virkelig positiv over at have ladestandere som medarbejdergode, lyder det fra Katja Jepsen.

Virksomheder bliver 100% ladeklar

I Energi Fyns erhvervsteam arbejder de hver dag på at hjælpe store som små virksomheder med at få etableret ladestandere. Det kan virke som en stor opgave for virksomhederne, og derfor kan man få kyndig rådgivning og udførende hjælp til hele processen fra idéen opstår, til ladestanderne er installeret og klar til brug.

Hos Energi Fyn selv er der 75 medarbejdere, der har oprettet sig til at kunne lade til medarbejderpris ved de mange ladepunkter på parkeringspladsen, og det er vel at mærke eksklusiv de medarbejdere, der er udekørende i firmabil. Opladning som medarbejdergode er således blevet populært, og derfor bliver antallet af ladestandere også udvidet i takt med, at behovet stiger:

- Vi kommer løbende til at forøge antallet af ladestandere på vores parkeringsareal. Vores medarbejdere benytter dem mere og mere, og vi har gjort dem offentligt tilgængelige, så vores lokalområde også har mulighed for at lade hos os. Fremtidens biler er drevet af el, og det er noget, vi hylder som energiselskab. Derfor er vi selvfølgelig med forrest, når det kommer til at etablere ladestandere – hos os selv og hos danske virksomheder, udtaler Finn Andersen, kommerciel direktør for Energi Fyn.

Katja Jepsen, projektleder hos Energi Fyns erhvervsafdeling

Energi Fyn er en moderne energikoncern ejet af 220.000 fynske andelshavere.

Vi sælger el, naturgas, varmepumper og ladeløsninger. Vi udruller fibernet på Fyn og tilbyder forskellige bredbåndsløsninger. Vi etablerer og driver gadebelysningen i flere kommuner på Fyn, ligesom vi etablerer andre former for ude- og effektbelysning. Herudover håndterer vi afregning og kundeservice for flere forsyninger på Fyn.

Energi Fyns datterselskab, Vores Elnet, ejer og driver elforsyningsnettet på størstedelen af Fyn og har stort fokus på at udbygge elnettet, så vi også i fremtiden har et robust og stabilt elforsyningsnet, der understøtter den grønne omstilling.

Vores hovedsæde er placeret i Odense, hvor vi beskæftiger over 420 medarbejdere på en række fagområder inden for teknik, it, administration, økonomi, kundeservice med mere.