Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation
Greenwashing bekymrer i høj grad danskerne, der er trætte af at blive mødt med virksomheders udokumenterede påstande om miljøvenlige produkter. Det viser en ny undersøgelse, som Opinion har gennemført for Svanemærket.
![Danskerne er trætte af greenwashing og stoler ofte ikke på virksomheders påstande om deres produkters bæredygtighed.](/data/images/public/8559280/13909931/93c72b35-fd49-400e-99f6-97c3f690f8c5-w_720.jpg)
Miljø står fortsat højt på danskernes dagsorden, men en ny undersøgelse viser, at rigtig mange har svært ved at navigere i junglen af grønne påstande. Hele 83 pct. tror således, at virksomheder ofte overdriver, hvor miljøvenlige deres produkter er, og 77 pct. er ofte irriterede over, at produkter markedsføres som ”grønne” uden en god forklaring.
”Tallene fra undersøgelsen giver jo det indtryk, at forbrugerne føler sig forvirrede. Og det er med god grund, for hvad betyder et udsagn som fx ”miljøvenlig” egentlig. Det er helt afgørende for både forbrugerne og den grønne omstilling, at udsagn om miljø og bæredygtighed i markedsføringen er konkrete, relevante og dokumentérbare. Ellers forvirrer markedsføringen og kan være på kant med loven,” siger Forbrugerombudsmanden, Torben Jensen.
Forbrugerne stoler ikke på virksomheders egne mærker
Undersøgelsen viser også, at kun 3 ud af 10 har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er mærket med producentens eget miljømærke. For mere end 8 ud af 10 danskere er det nemlig afgørende, at markedsføring af produkter som mere miljøvenlige, er dokumenteret og kontrolleret af en uafhængig tredjepart.
”De generelle udsagn om miljøvenlighed kan være rigtig svære at dokumentere, fordi man jo både skal kunne dokumentere miljøprofilen af sit eget produkt og sætte denne profil i forhold til lignende produkter på markedet, som man jo sjældent har data for. Derfor kan de ordninger, der kaldes Type I-miljømærker, fx Svanemærket og EU Ecolabel, være til stor hjælp. Lever ens produkt op til Svanemærket eller EU Ecolabels krav, kan man benytte udsagnet ”mere miljøvenlig” i sin markedsføring,” siger Torben Jensen.
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, mens EU Ecolabel er det europæiske. Fælles for begge mærker er, at de ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. Det betyder, at kravene bliver stillet der, hvor de gør den største forskel. Og en uafhængig tredjepart kontrollerer, at produkter certificeret med et af de to miljømærker lever op til kravene.
”Svanemærket og EU Ecolabel er netop sat i verden for at gøre det let for forbrugerne at træffe bedre miljøvalg. Vælger man et produkt med et af Danmarks officielle miljømærker kan man være sikker på, at der er dokumentation bag de grønne ord. Og derfor må miljømærkede produkter gerne kalde sig ”mere miljøvenlige”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Skrappere krav til grøn markedsføring på vej
I fremtiden vil der med ny EU-lovgivning blive stillet skrappere krav til grøn markedsføring. Direktivet om øget forbrugerbeskyttelse er allerede vedtaget og indeholder et generelt forbud mod generiske grønne anprisninger, som fx ”miljøvenlig”, ”klimavenlig” og ”grøn”. Dog vil den slags anprisninger kunne bruges, når de bliver understøttet af et relevant officielt anerkendt miljømærke, herunder Svanemærket.
Derudover byder fremtiden også på Green Claims-direktivet, som skal forhindre vildledende påstande om miljø og bæredygtighed. Der er blandt andet lagt op til et generelt forbud mod vildledende markedsføring og til fastsættelse af mere specifikke regler om miljømærkning.
”Vildledende grønne påstande ødelægger forbrugernes tillid til virksomheder og deres kommunikation. Det kan også vildlede forbrugerne til at købe varer, der er mindre gode for miljøet, og dermed går vi glip af vigtige klima- og miljøeffekter. Det er derfor positivt, at der ryddes op i junglen af udokumenterede grønne anprisninger og påstande, så forbrugerne nemt kan vælge de produkter, der rent faktisk gør en forskel for miljøet, og så virksomhederne samtidig bliver beskyttet mod unfair konkurrence”, siger Rina Ronja Kari.
Tal fra undersøgelsen
- 86 pct. af danskerne forsøger at belaste miljøet mindst muligt i dagligdagen.
- 82 pct. føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter.
- 83 pct. tror, at virksomheder ofte overdriver, hvor miljøvenlige deres produkter er.
- 77 pct. er ofte irriterede over, at produkter markedsføres som »grønne« uden en god forklaring.
- 74 pct. har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er certificeret af en uafhængig tredjepart.
- 33 pct. har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er mærket med producentens eget miljømærke.
- 85 pct. mener at det kun burde være tilladt at anvende mærker, der er etableret eller godkendt af regeringen/myndighederne.
- 84 pct. mener, at hvis virksomheder ønsker at markedsføre produkter som mere miljøvenlige, bør de kunne dokumentere det med en uafhængig tredjepartscertificering.
- 86 pct. har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, hvis det er certificeret med Svanemærket.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, maj 2024. Der er i alt adspurgt 4516 nordiske forbrugere, herunder 1007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkBilleder
![Danskerne er trætte af greenwashing og stoler ofte ikke på virksomheders påstande om deres produkters bæredygtighed.](/data/images/public/8559280/13909931/93c72b35-fd49-400e-99f6-97c3f690f8c5-w_240.jpg)
![86 pct. af danskerne har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, hvis det er certificeret med Svanemærket.](/data/images/public/8559280/13909931/70e505f4-ce62-4165-8d16-8fc949fbbac3-w_240.png)
![Kun 3 ud af 10 danskere har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er mærket med producentens eget miljømærke.](/data/images/public/8559280/13909931/d4c1551f-4174-48ff-8318-96b328d3e4da-w_240.jpg)
Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Pak solcremen hjemmefra og undgå uønsket kemi27.6.2024 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien står for døren, og selv om man kan købe solcreme på de fleste feriedestinationer, er det en rigtig god idé at medbringe den hjemmefra, hvis man vil undgå unødig kemi. Og det vil hele 4 ud af 5 danske forbrugere, viser en ny undersøgelse.
Eneste virksomhed med Svanemærket på Bornholm18.6.2024 09:11:19 CEST | Pressemeddelelse
Nu kan bornholmske hoteller, restauranter og hospitaler se efter Svanemærket, når de skal have vasket arbejdstøj, duge eller sengetøj. Textilia Rønne har nemlig som det 15. Textilia-vaskeri netop opnået Svanemærket. Vaskeriet er den eneste virksomhed på Bornholm certificeret med det officielle nordiske miljømærke.
Danskerne er trætte af produkter i dårlig kvalitet10.6.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Svanemærket viser, at mere end 4 ud af 5 danskere føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter. Men det kan være svært i hverdagen. Bl.a. mener en stor del af danskerne, at mange produkter bevidst er designet til at have en kort levetid og til ikke at kunne repareres.
Klimarådet: Miljømærkede offentlige indkøb mangler politisk fokus30.5.2024 21:07:12 CEST | Pressemeddelelse
Klimarådet har netop givet sine kommentarer til den årlige klimafremskrivning. Her fremhæves bl.a., at vigtige delmål i klimaindsatsen – som fx målsætningen om, at alle offentlige indkøb skal være miljømærkede i 2030 – risikerer at blive glemt.
EU skal styrke indsatsen for et mere bæredygtigt forbrug29.5.2024 06:31:00 CEST | Pressemeddelelse
Valget til Europa-Parlamentet er vigtigt for den grønne omstilling, som haster, hvis vi skal nå klima- og miljømålene. EU’s indsats for at fremme et mere bæredygtigt forbrug og grønnere offentlige indkøb samt bekæmpe greenwashing skal prioriteres, mener et stort flertal af danske og nordiske politikere ifølge en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum