Danmarks IdrætsforbundDanmarks Idrætsforbund

En uge med skoleolympiske minder for børn

Skole OL-finalen 2024 var en bragende succes. Over 7.400 børn fra hele landet var taget til den skoleolympiske by i Billund, hvor børnene fik unikke idrætsøjeblikke med hjem i sportsrygsækken.

Den olympiske fakkel blev slukket fredag eftermiddag efter fire dage med indmarch, sammenhold, konkurrencer i børnehøjde og god holdånd for 4.-8. klasserne. Claus Fisker

”Skole OL-finalen har igen været en stor succes og en kulmination på et fantastisk Skole OL-år. Det har været en sand fornøjelse at se eleverne udvise sportsånd og fællesskab. Skole OL er meget mere end blot en konkurrence. Det handler om at styrke trivsel, fællesskab og ikke mindst bevægelsesglæden,” siger Janni Trane, projektleder i DIF Skole OL.

Skole OL-finalen er bygget op omkring den olympiske ånd, hvor værdier som respekt, venskab og færdigheder er i fokus. Eleverne oplever, hvad det vil sige at konkurrere med fokus på den gode holdånd, og hvordan man kan fejre både egne og andres præstationer. Dette skaber et særligt bånd mellem deltagerne, som går ud over selve konkurrencen og styrker fællesskabet i klassen.

De uundværlige frivillige

Ingen Skole OL uden de frivillige. De frivillige spiller en uundværlig rolle i afviklingen af både lokalstævner og finalen. Deres engagement sikrer, at alt forløber gnidningsfrit, lige fra buskoordinering til opsætning af hegn til uddeling af medaljer.

Janni Thrane understreger, at det er de frivilliges arbejdsvilje og entusiasme, der skaber rammerne for en vellykket finale og en positiv oplevelse for de tilmeldte skoleelever og lærere.

"Vi skylder vores frivillige en stor tak for deres flotte arbejde og gåpåmod uanset, hvilke opgaver vi har præsenteret dem for – og ikke mindst for deres mange smil og gode stemning de spreder blandt børnene. Det glæder mig, at så mange på tværs af aldersgrupper har valgt at være frivillig," siger DIF Skole OL’s projektleder.

Fra Billund til København

Skole OL-finalen sluttede fredag eftermiddag og den olympiske fakkel i Billund blev slukket, men Skole OL fortsætter allerede igen til næste skoleår, men til næste år skal der ikke længere være Skole OL-finale i Billund. Skole OL-finalen rykker til København, hvor den skoleolympiske fakkel endnu en gang vil blive tændt.

”Jeg er enormt stolt over og taknemmelig for, at vi de seneste år har vist Børnenes Hovedstad frem fra sin smukkeste side, oppyntet til en fantastik børneolympisk by og fuld af forventningsfulde børn. Det har været fire gode år, hvor fællesskab og fairplay har udgjort fundamentet, mens latter, venskab og kampgejst har fyldt vores hjerter. Nu giver vi stafetten videre til børn fra Københavns Kommune, som overtager værtskabet næste år. Og I kan godt glæde jer. Vi håber, at I får ligeså mange uforglemmelige oplevelser, som vi har fået under vores værtskab,” siger Stephanie Storbank, borgmester i Billund Kommune.

Motionsløbet. Foto: Claus Fisker
Download
Billundbørnene har overdraget den skoleolympiske fakkel til Københavnerbørnene. Foto: Claus Fisker
En af heppezonerne på motionsløbsruten. Foto: Claus Fisker
Foto: Frank Cilius
Roning er en af Skole OL sportsgrene for 6.-8. klasserne. Frank Cilius
Bueskydning er en af Skole OL's sportsgrene. Frank Cilius
Skole OL atletik. Foto: Claus Fisker
Skole OL's værdier er Fællesskab, Fairplay og Færdighed. Foto: Frank Cilius

Links

DIF Skole OL er hele Danmarks officielle olympiske lege for skoleelever fra 0.-8. klasse og en appetitvækker på dansk idrætsforeningsliv. DIF Skole OL har siden 2009 haft fokus på at sætte børn i bevægelse ved at skabe aktiviteter, der kan integreres i idrætsundervisningen på alle klassetrin.

Gennem DIF Skole OL møder børnene en bred vifte af forskellige sportsgrene i dansk idrætsforeningsliv. DIF Skole OL faciliterer i samarbejde med foreningslivet udviklingen af de deltagende sportsgrene, så børnene møder sporten i øjenhøjde og oplever idræt som sjovt og udviklende i fællesskab med andre gennem klassekonkurrencer.

Alle sportsgrenene formidles med udgangspunkt i de tre børneolympiske værdier: Fællesskab, Færdighed og Fairplay.

Det er DIF (Danmarks Idrætsforbund), der står bag DIF Skole OL, som støttes af Nordea-fonden, TrygFonden, Billund Kommune og Ole Kirk’s Fond. Salling Group (repræsenteret ved Bilka) bidrager med et sponsorat til Skole OL, og Danish Crown sponserer aftensmad til de overnattende børn til finalen. Herudover samarbejder Skole OL med flere specialforbund og kommuner.