Om et år fejrer 40.000 løbere brobygningen mellem Danmark og Sverige

Om præcis et år markerer Broløbet en vigtig forbindelse mellem Danmark og Sverige

Den 15. juni 2025 får 40.000 løbere en yderst sjælden oplevelse, når de krydser Øresundsbroen fra Danmark til Sverige. Aarangørerne bag Broløbet opfordrer deltagerne til at komme til København i dagene op til løbet for at få en god oplevelse omkring starten i Tårnby. Sparta Atletik & Løb

21,1 kilometer fra Danmark til Sverige i løbesko under og højt over havets overflade i sommervejr. Broløbet 2025 bliver først og fremmest en af de helt sjældne oplevelser for de 40.000 løbere, der nåede at sikre sig et startnummer.

Men markeringen af 25-året for Øresundsbrons indvielse markerer også noget større. Når mange svenske og danske deltagere løber side om side, illustrerer det også værdierne af en velintegreret Øresundsregion for dens 4,2 millioner borgere.

”Broløbet åbner forudsætninger for 40.000 minder for livet om en enestående og livsbekræftende tur fra Danmark til Sverige gennem tunnelen og over vores smukke bro. Men det er også en fejring af alle de potentialer, der ligger i at binde Øresundsregionen sammen for både mennesker og virksomheder,” siger adm. direktør for Øresundsbron Linus Eriksson.

Festen kan vare i flere dage.
Arrangørerne fra Sparta Atletik & Løb håber, at fejringen kan vare over flere dage, så ikke alle 40.000 deltagere skal over Øresundsbron med busser før og efter løbet den 15. juni 2025.

"Der er især mange deltagere, der rejser fra Sverige til starten i Danmark. Så for at gøre festen så god som mulig for alle, er det en god idé at komme til Danmark før løbsdagen, så man nemt kan komme til start i Tårnby," siger Dorte Vibjerg, adm. direktør i Sparta Atletik & Løb.

Hun håber, at mange deltagere vil planlægge i god tid og udnytte sommerens muligheder ved at bo i København eller Malmø.

"København, Tårnby og Malmø har så meget at byde på. Vi håber, at mange løbere vil tage familie eller venner med og skabe fælles minder og en bedre helhedsoplevelse ved at overnatte før start eller efter mål i Sverige," siger Dorte Vibjerg.

Broløbet 2025 indledes fra Øresundsparken i Tårnby Kommune. Herfra går turen ned i ca. 4 km oplyst tunnel ud til den kunstige ø Peberholm, inden opstigningen op til 57 meters højde over Øresundsbroen fører frem til målfesten i den kystnære Sibbarbsparken ved Limhamn uden for Malmö.

Broløbet blev udsolgt på få timer efter, at salget åbnede den 1. februar 2024.

FAKTA om Øresundsregionen

• Øresundsregionen består af Region Sjælland, Region Hovedstaden og Region Skåne.
  • Regionen har ca. 4,2 millioner indbyggere
  • Øresundsregionen er Nordens største arbejdsmarked med ca. 2 millioner beskæftigede
  • Samlet set pendlede ca. 18.700 personer til arbejde mellem Danmark og Sverige i 2022
  • Ca. 17.500 personer pendlede fra Sverige til Danmark
  • Ca. 1.200 personer pendlede fra Danmark til Sverige
  • Et fuldt integreret arbejdsmarked over Øresund kan resultere i en årlig gevinst på op mod 2,9 milliarder DKK for svensk og dansk økonomi tilsammen og ville samtidig forøge det årlige skatteprovenu med op mod 1,3 mia. DKK. Dette viser en analyse fra Greater Copenhagen.
  • I 2022 bidrog pendlere fra Sverige til Danmark med 17,7 mia. DKK til Danmarks BNP, viser beregninger fra Dansk Erhverv.

Kilde: Øresundsbron

Fakta om Broløbet 2025

• Broløbet 2025 er en del af Øresundsbrons 25-års jubilæum
  • Broløbet afholdes i samarbejde mellem Øresundsbron og idrætsforeningerne Malmö Allmänna Idrottsförening (MAI) i Malmø og Sparta Atletik & Løb i København.
  • Distancen er en halvmaraton (21, 0975 km).
  • På www.brolobet2025.dk kan man finde mere information om Broløbet 2025
  • Forud for Øresundsbroens åbning i 2000 og til 10-års jubilæet i 2010 har der været broløb mellem Danmark og Sverige.
  • I 2000 var der 80.000 deltagere (ingen biltrafik på broen), og i 2010 var der 30.000 deltagere.

Øresundsbron: Presseansvarlig, John Alexander Sahlin: +46 (0)730 64 09 00
Sparta Atletik & Løb: Adm. direktør, Dorte Vibjerg: +45 2262 2026

Sparta Atletik & Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 1900 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.