Stærke navne indtager DIF DM-ugen

En olympisk bokser, et cykelfelt med talrige superstjerner, et ungt kæmpetalent på løbehjul, topskytter i international klasse og en forsvarende verdensmester i kajak. DIF DM-ugen 2024 byder på et væld af topatleter i aktion.

Næsten 3.000 atleter stiller i næste uge op ved DIF DM-ugen i Herning i alt fra cykling til skydning. Hvad enten vi taler DM i tennis, DM i vægtløftning, DM i beachvolleyball, DM i dart eller en helt femte idrætsgren, så er det Danmarks bedste atleter på netop deres felt, der tager kampen op om at blive danmarksmester. I alt skal der under DM-ugen kåres 138 danmarksmestre fordelt på 40 sportsgrene.

Blandt atleterne finder man et utal af interessante navne, og flere af dem bevæger sig i den absolutte verdenselite inden for deres sportsgren – eksempelvis den regerende verdensmester i kajak på 5.000 meteren Mads Brandt Pedersen.

Cykelfeltet, der i Herning og omegn skal dyste om den eftertragtede rød-hvide DM-trikot for kvinder og mænd, er et stærkt kapitel for sig. På kvindesiden tæller feltet blandt andre Cecilie Uttrup Ludwig og Emma Norsgaard Bjerg. På herresiden står stjernerne også i kø, idet ryttere som Mikkel Norsgaard Bjerg, Mads Pedersen, Mattias Skjelmose og Michael Mørkøv alle har meldt deres ankomst til DM i Herning. Alle nævnte ryttere deltager også ved OL i Paris 2024.

Olympisk glans bliver der også midt på gågaden i Herning, når DM-ugen for første gang nogensinde byder Danmarks bedste boksere velkommen på programmet. Blandt deltagerne er den kommende OL-bokser Nikolai Terteryan.

Vender man blikket mod Herning Bibliotek, så vil publikum under DM-ugen kunne opleve DM i skydning under helt unikke og uvante rammer. Ekstremt spændende bliver det blandt andet at følge den direkte duel mellem to af verdens bedste skytter i 10 meter riffel. Såvel den nyligt OL-udtaget Rikke Mæng Ibsen som topskytten Stephanie Grundsøe sigter mod DM-guldet i Herning.

Nyere up-coming idrætsgrene præsenteres også under DM-ugen – deriblandt scoot (løbehjul). I disciplinen ’best trick’ vil man blandt andre kunne opleve stortalentet og instagramfænomenet Hjalte Langebek Hansen – også kaldet ’Happy Hjalte’.  Den 19-årig stjerne på løbehjul kommer til Herning i storform, idet han for få uger siden var i franske Montpellier, hvor han vandt den store internationale turnering ’Spine 2024’ i disciplinen ’spine ramp’.

Tjek hele det sportslige program her: https://www.dif.dk/dm-ugen/program-2024

Hold under DM-ugen øje med:

Nikolai Terteryan, boksning (kommende OL-deltager i Paris)
Caroline Bonde Holm, stangspring (tidl. OL-deltager)
Rikke Mæng Ibsen, skydning (kommende OL-skytte i Paris)
Line Gude, vægtløftning (tidl. EM-sølvvinder)
Stephanie Grundsøe, skydning (international topskytte)
Mads Pedersen, cykling (tidl. verdensmester mm.)
Cecilie Uttrup Ludwig, cykling (VM-bronze-vinder mm.)
Axel V. Christensen, atletik 5.000 meter løb (kæmpe talent og OL-kandidat)
Hjalte Langebek Hansen, scoot (løbehjul) (vinder af Spine 2024)
Mads Brandt Pedersen, kajak (regerende verdensmester på 5.000 meter)
Rebecca Munk Mortensen, tennis (fremadstormende tennistalent)
Rasmus Steffensen, tumbling/gymnastik (tidl. europamester mm.)
Daniels Wagner, længdespring (PL-medaljevinder mm.)
Jesper Fauerschou, atletik 5.000 meter løb (tidl. OL-deltager)
Alberte Kjær Pedersen, atletik 5.000 meter løb, (OL-deltager i triatlon)
Tonny Carlsen, billard (tidl. EM- og VM-sølvvinder)
Benjamin Drue Reus, dart (fremadstormende internationalt dartnavn)
…og mange mange mange flere.

Download DM-ugens app, hvor du kan blive klogere på ALT om DIF DM-ugen 2024.Find den i App Store eller her: https://appmiral.com/project/dm-ugen/

Om DIF DM-ugen:

20.-23. juni i Herning – med tyvstart af enkelte sportsgrene allerede fra mandag d. 17. juni samt kvindernes pokalfinale i fodbold på MCH Arena onsdag d. 19. juni.

Tre centre courts spredt udover Herning samt enkelte andre venues

Alle mesterskaber er GRATIS at overvære

40 sportsgrene

138 medaljesæt

Cirka 3.000 atleter og officials

To 'kom-og-prøv-parker' i byen, hvor alle kan prøve kræfter med en lang række forskellige sportsgrene.

DR er mediepartner på eventet og dækker det tungt på flere kanaler

Bag eventet står DIF - i samarbejde med specialforbundene - og værtsbyen Herning.

Akkreditering: https://www.dif.dk/dm-ugen/presse/presseakkreditering

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.