Norlys ansætter Anders Stouge som direktør for regulering

Anders Stouge bliver direktør for regulering i Norlys, hvor han skal have et særligt fokus på den strategiske udvikling og de regulatoriske rammer.

Anders Stouge tiltræder 1. september som direktør for reguleringsområdet i Norlys. Energi- og telekoncernen ejer blandt andet Elnetselsskabet N1, som forsyner mere end 800.000 jyske husstande og virksomheder med strøm.

- Anders er kendt som en af landets fremmeste kapaciteter inden for reguleringsområdet. Den grønne omstilling med elektrificeringen af samfundet stiller store krav til udbygningen og driften af vores elnet, og det er fuldstændig afgørende, at vi har de rigtige regulatoriske rammer. Her er det en stor gevinst at få Anders med på holdet, siger Niels Duedahl, der er koncernchef for Norlys.

Anders Stouge bliver ansvarlig for hele reguleringsområdet i Norlys, som også omfatter reguleringen af fibernettet og strategiske projekter.

Fremtidssikring af de regulatoriske rammer

Anders Stouge kommer fra en stilling som direktør i DI Byggeri. Han har desuden mere end ti års erfaring som viceadministrerende direktør hos Dansk Energi, der i dag hedder Green Power Denmark. Her var han ansvarlig for infrastruktur, netregulering og governance i energikoncerner med elnet.

- Norlys står over for en af de vigtigste samfundsopgaver med at muliggøre den grønne omstilling, og der spiller elnettet en afgørende rolle. Jeg glæder mig til at være en del af, at fremtidssikre de strategiske og regulatoriske rammer for elnettet, hvor vi udover udbygning også skal have fokus på at fastholde en høj leveringskvalitet til glæde for kunderne, siger Anders Stouge.

Anders Stouge har siden 2022 været bestyrelsesmedlem i Elnetselskabet N1, og fra 1. september træder han et skridt op som ny bestyrelsesformand for selskabet. Her afløser han Jesper Vinter Barslund, der er ny finansdirektør i Norlys-koncernens kundeselskab, Norlys A/S. Anders Stouge indtræder derudover i Netudvalget i Green Power Denmark.

Blå bog: Anders Stouge

2022-2024: Direktør i DI Byggeri og vicedirektør i DI

2011- 2022: Viceadministrerende direktør i Dansk Energi (nu Green Power Denmark)

2005-2011: Branchedirektør, DI Energibranchen (nu DI Energi) og underdirektør i DI

2003-2005: Energichef i DI

1996-2003: Konsulent og Chefkonsulent i DI

Uddannet økonom fra Københavns Universitet og lederuddannelse fra MIT i USA

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi er ejet af flere end 800.000 andelshavere og leverer energi, ladestandere, tv, internet, og mobiltelefoni til danskerne.

Vi ejer landets største elnet, landets største fibernet og via vores ejerskab af Telia Danmark halvdelen af landets største mobilnet. Derudover ejer vi aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading og den grønne, cirkulære industripark Greenlab, samt halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.

Vores 4.600 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København kæmper for et grønt og digitalt Danmark.