Årets HandleKraft-pris går til Lærlingeoprøret

Lærlingeoprøret har taget kampen op mod fordomme, ’uddannelsessnobberi’ og udtjent udstyr. I dag modtager de HandleKraft-prisen for deres vigtige arbejde for faglig stolthed.

Lærlingeoprøret vinder HandleKraft-prisen, Anja C. Jensen og Mads Samsing sammen med Lærlingeoprøret

Forbundsformand for HK, Anja C. Jensen har sammen med tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen netop uddelt HK’s pris, HandleKraft-prisen til græsrodsbevægelsen Lærlingeoprøret for deres store arbejde med at sætte fokus på investeringer i erhvervsuddannelserne, og hvad de selv kalder et opgør med ’uddannelsessnobberi’. Med prisen følger 25.000 kr.

Siden 2022 har Lærlingeoprøret råbt politikere og medier op om vilkårene på erhvervsuddannelserne, hvor gammelt udstyr, nedslidte bygninger og et studieliv uden de samme rettigheder som andre studerende præger hverdagen.

Asbjørn Frier og Anna Schmidt fra HK Ungdom modtager prisen på vegne af Lærlingeoprøret.

- Vi er stolte af de 900 millioner kr., der er sat af til erhvervsuddannelserne, og vi er stolte af den her pris. Stor tak til HK på vegne af hele Lærlingeoprøret. Prisen og pengene hjælper os godt imod at gøre 2024 til lærlingenes år, siger Asbjørn Frier, formand for HK Ungdom.

Anna Schmidt fra HK Ungdom Hovedstaden:

-De her penge er vildt vigtige for en græsrodsbevægelse som Lærlingeoprøret, og det kommer til at gøre en kæmpe forskel for kampen! Men det er vigtigt også at huske, at penge alene ikke kommer til at ændre kulturen om, hvordan vi ser på erhvervsuddannelserne. Den ændrer vi ved at snakke om det rundt om spisebordet derhjemme, med klassekammeraterne i folkeskolen og ikke mindst på gymnasierne. For det er aldrig for sent at tage en erhvervsuddannelse.

Forbundsformand for HK, Anja C. Jensen, er glad for at kunne give Lærlingeoprøret prisen, og de 25.000 kr. med hjem til deres videre arbejde:

- Lærlingeoprøret fortjener al den ros og anerkendelse, vi kan give dem. Deres opråb har i høj grad sat erhvervsuddannelserne og faglig stolthed på dagsordenen. De sætter lige netop handlekraft bag ordene og råber op, forandrer og går forrest. Og mindst lige så vigtigt – de får os andre til både at se deres udfordringer i et klarere lys og til at gå med. Derfor er jeg glad for, at HK i dag kan give dem HandleKraft-prisen.

Om HandleKraft-prisen

HK indstiftede i 2022 prisen HandleKraft, der hvert år på Folkemødet bliver overrakt til en person, forening, gruppe eller organisation, som sætter handling bag ordene om at ville hjælpe særlige grupper i det danske samfund. Prisen består af en kontant donation på 25.000 kr.

Kriterier for nominering:

• Initiativet skal være nonprofit.

• Initiativet skal gøre en konkret forskel gennem handling, dvs. aktiviteter, rådgivning, tilbud om tryghed, hjælp til udvikling eller lignende.