Nye tal om falske nyheder understreger vigtigheden af troværdig journalistik
I en helt ny undersøgelse af danskernes nyhedsforbrug fremgår det, at der er en voksende bekymring for falske nyheder. Ifølge Danske Medier understreger tallene mediernes afgørende rolle i vores demokrati og samtidig et presserende behov for at stramme grebet om techgiganterne.

Danskernes utryghed over for falske nyheder er steget markant det seneste år. I 2023 var 36 procent af danskerne bekymret for fake news, og i 2024 gælder det for 45 procent af danskerne - en fremgang på ni procentpoint. Sådan lyder en af konklusionerne i undersøgelsen ’Danskernes brug af nyhedsmedier’, som hvert år udarbejdes af RUC.
Ifølge Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier, sætter de nye tal en tyk streg under vigtigheden af troværdig journalistik som modvægt til de enorme mængder af falsk indhold på techgiganternes platforme.
”Det er en enormt bekymrende udvikling, som kalder på akut handling. Lige nu bliver der delt falsk og misinformerende indhold online, uden at det har konsekvenser for techvirksomhederne, og kunstig intelligens eskalerer kun problemerne. Det er skadeligt for vores demokrati og for befolkningens adgang til pålidelig information. Derfor er det vigtigt, at vi styrker de publicistiske mediers vilkår, for frie medier er samfundets og demokratiets værn mod fake news, og modsat techgiganterne tager medierne ansvar for indholdet på deres platforme,” udtaler Dicle Duran Nielsen.
Spørger man Mark Blach-Ørsten, medforfatter på ’Danskernes brug af nyhedsmedier 2024’ og professor på RUC, om årsagen til den stigende bekymring for falske nyheder, fremhæver han især udviklingen i forhold til emnet politik.
“Danskernes bekymring er især steget i forhold til bekymring for fake news i relation til emnet politik. Det betyder i bund og grund, at det er demokratiets tilstand, der bekymrer danskerne, og hvordan fake news kan påvirke den demokratiske samtale. Denne bekymring er steget med hele 16 procentpoint, siden vi sidst stillede spørgsmålet i 2021,” udtaler Mark Blach-Ørsten.
Danske Mediers direktør: Tag EU’s regler i brug
Medierne kan ikke stå alene i kampen mod falske nyheder. Det kræver politisk opbakning og handling i form af regulering og håndhævelse af gældende regler, der netop er vedtaget for at tøjle techplatformene.
”Hvis vi skal sikre en sund digital infrastruktur og befolkningens nyhedsforsyning i fremtiden, kræver det, at de mange regler, vi for eksempel har fået fra EU, bliver taget i brug i Danmark. Techgiganterne må, ligesom alle andre virksomheder, ikke få lov til at fortsætte deres konkurrenceforvridende adfærd, krænkelse af grundlæggende rettigheder og spredningen af manipuleret indhold,” siger Dicle Duran Nielsen.
I samarbejde med RUC lancerer Danske Medier i dag undersøgelsens danske resultater på Folkemødet, som skal danne rammen for en debat om frie mediers rolle og vilkår i en verden med techgiganter og kunstig intelligens (AI).
Nøgletal fra undersøgelsen
- 48 procent af danskerne svarer, at de er lidt eller meget utrygge ved journalistik, der i overvejende grad er produceret ved brug af AI.
- Undersøgelsen viser, at tilliden til de danske medier ligger på et stabilt højt niveau på 57 procent. Tallet var det samme i 2023. Brugernes svarer, at der især er to parametre, der styrker deres tillid til nyhedsmedierne. Det første handler om høj journalistisk standard, hvilket 80 pct. oplever er vigtigt for tilliden. Dernæst følger transparens, som 76 pct. af respondenterne vægter.
- På techplatformene oplever danskerne problemer med at skelne mellem troværdige og utroværdige nyheder. 33 procent svarer, at det kan være svært at skelne mellem troværdige og utroværdige nyheder på Tik Tok. På X, tidligere Twitter, oplever 26 procent, at det kan være svært at skelne mellem troværdige og utroværdige nyheder, mens 22 procent oplever det samme på Facebook.
’Danskernes brug af nyhedsmedier 2024’ offentliggøres af RUC den 17. juni 2024.
Kontakter
Josefine AnkerPresse- og kommunikationskonsulentDanske Medier
Tlf:61770843joa@danskemedier.dkBilleder

Vedhæftede filer
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Markant stigning i danskernes brug af onlinenyhedsmedier siden Trumps indsættelse15.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden præsident Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus, er danskernes strømning til de publicistiske onlinenyhedsmedier steget betydeligt. Især kvinder og yngre mediebrugere driver udviklingen.
Ny aftale sikrer synshandicappede adgang til lokale nyheder4.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske Medier og Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation har indgået en aftale med Det Kgl. Biblioteks Nota-service, som sikrer synshandicappede adgang til lokale medier og nyheder via lyd. Aftalen løber i første omgang til udgangen af 2026.
Danske Medier og Jobindex indgår forlig i sag mod Google27.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ankesagen mod Google om krænkelse af Jobindex' rettigheder trækkes tilbage efter, at parterne har indgået forlig.
Ukrainian Media Fund relocates to the Nordics and becomes Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:00:34 CET | Pressemeddelelse
The Ukrainian Media Fund is transitioning from the German Marshall Fund to Nordic leadership. The fund will operate under the new name Ukrainian Media Fund Nordic, which has headquarters in Denmark.
Dansk Online Index udvider med 95 sites og introducerer Netværksliste2.12.2024 11:37:11 CET | Pressemeddelelse
Fra i dag indeholder Dansk Online Index 95 nye sites og en helt ny Topliste kaldet Netværkslisten, som skal tilbyde udbydere af digitale annoncesalgsnetværk at optræde aggregeret. STEP Network fra JFM er indtil videre det første digitale annoncesalgsnetværk på listen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum