Sådan får unge en stærkere klimastemme i ledelsen
Lederne og Ungeklimarådet lancerer i dag et sæt anbefalinger til, hvordan man bedst inddrager unge i ledelser og bestyrelser gennem såkaldte ungepaneler.

Hvad virksomheder gør i disse år på klima- og naturområdet, får afgørende betydning for de næste mange hundrede år. Det er særligt de kommende generationer, der skal leve med konsekvenserne af de beslutninger, som træffes i dag.
For at inddrage de unge mere i virksomhedernes beslutninger lancerer Lederne i dag sammen med Ungeklimarådet et sæt anbefalinger til, hvordan unges input og perspektiver kan få en stemme i ledelsen gennem såkaldte ungepaneler.
Stigende interesse i erhvervslivet
Ungepaneler er et ret nyt fænomen i Danmark men findes allerede i flere virksomheder som fx CIP Fonden, Bygherreforeningen og Ørsted.
Nadia Gullestrup, der er medlem af Ungeklimarådet, glæder sig over, at danske virksomheder er begyndt at invitere unge med i beslutningsprocesser.
”Det giver mig håb, at jeg oplever, der er så stor interesse fra erhvervslivet for at samarbejde med unge, som har et særligt drive omkring den her dagsorden. Vi kan se i undersøgelser, at det, der optager unge i EU-lande mest, er klima og så det at få mere ansvar og medindflydelse. Begge dele kan ske, når virksomheder arbejder med ungepaneler, og derfor er vi i Ungeklimarådet rigtig glade for de anbefalinger, vi har lavet i fællesskab med Lederne,” siger hun.
Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, ser også mange fordele i at invitere unge med ved bordet.
”Samarbejdet med unge kan berige ledelser med idéer og visioner og være med til at styrke beslutningers legitimitet. Det kan skærpe strategien og skabe fremdrift i virksomhedens bæredygtige omstilling. Vi håber, at anbefalingerne kan skabe værdi for virksomhedsledere og for det omgivende samfund og ikke mindst engagere de mange unge, der har ideer, visioner og et ønske om at blive hørt, så vi kan samarbejde om de store dagsordener, vi står overfor,” siger hun.
Værdi både for ledere, unge og samfund
Med et ungepanel får virksomheders ledelser eller bestyrelser indsigt i, hvordan virksomhedens kommende medarbejdere og forbrugere tænker om fremtiden.
De unge får omvendt mulighed for at lære af lederes typisk mange års erfaringer. Det kan give unge en unik mulighed for at få indsigt i ledelser og bestyrelsers arbejde og give dem mod på selv at gå ledervejen.
Det kan også give unge en bedre forståelse for de dilemmaer og overvejelser, der findes i beslutningsrummet, og ikke mindst kan de være med til at påvirke beslutningerne. Ved at bygge bro mellem generationer og mobilisere unge i virksomhederne, kan det også være med til at mindske polarisinger i samfundet.
”Klima og -ungebevægelsen har været gode til at mobilisere unge til at gå på gaden, det har været med til at gøre en forskel. Nu skal vi være bedre til at få mobiliseret de unge i erhvervslivet. Det er det, vi gerne vil med vores anbefalinger,” lyder det fra Nadia Gullestrup.
I publikationen ”Giv unge en større klimastemme i ledelsen. Anbefalinger til at arbejde med ungepaneler” kan man læse om flere eksempler på eksisterende ungepaneler – bl.a. CIP Fonden, Ørsted og Bygherreforeningen.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger:
Jesper Melgaard, pressechef hos Lederne – mo.: 27 69 45 69
Nadia Gullestrup, Ungeklimarådet – mo.: 31 35 79 03
Billeder
Links
Følg pressemeddelelser fra Lederne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lederne
Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar4.12.2025 11:43:39 CET | Pressemeddelelse
Det er stadig en vigtig social begivenhed, når danske arbejdspladser holder julefrokost. Men formen er under forandring. Fællesskab og tryghed fylder mere, mens alkohol fylder mindre. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne.
LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 202520.11.2025 12:20:17 CET | Pressemeddelelse
Med en kombination af analytisk skarphed og evnen til at få sine medarbejdere med sig, har Niels B. Christiansen skabt ekstraordinære resultater som adm. direktør i LEGO Koncernen.
De fleste er glade for deres leder17.11.2025 09:05:59 CET | Pressemeddelelse
Otte ud af ti danskere har et godt forhold til deres nærmeste leder. Det viser en ny stor undersøgelse af relationen mellem medarbejdere og ledere.
I nogle kommuner er faglærte unge næsten forsvundet13.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er markante forskelle på, hvor mange unge der vælger en erhvervsuddannelse, alt efter hvor i landet de er vokset op. I Gentofte Kommune nord for København tager 35 unge en gymnasial uddannelse for hver én, der vælger en erhvervsuddannelse. I Morsø Kommune på Mors er billedet markant anderledes – her er der lige mange unge, der tager en erhvervsrettet uddannelse, som unge der vælger gymnasiet. Tallene viser en tydelig geografisk skævhed i, hvor de kommende faglærte skal findes, og hvor manglen risikerer at blive størst i fremtiden. ”Vi ser to scenarier udspille sig på samme tid. I nogle dele af landet vælger langt de fleste unge gymnasiet, mens erhvervsuddannelserne har svært ved at tiltrække elever. I andre egne er det mere jævnt fordelt. Det betyder, at vi i fremtiden kan stå med meget forskellige udfordringer – både for arbejdsmarkedet og for de lokale erhverv,” siger uddannelsespolitisk chefkonsulent Nina Christine Schwarz fra Lederne. Størst skævhed nord for København Især komm
CV’et er stadig nøglen til drømmejobbet3.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ledere lægger vægt på sammenhæng og ægthed i dit CV – korte ansættelser skal forklares.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

