Nedslående rekord undrer Danske Spil: Kan landsholdet overhovedet få straffespark?

Straffesparks-tørke: I de seneste 28 kampe har det danske landshold ikke fået et eneste straffespark. Det er den længste periode uden straffespark nogensinde for landsholdet, og nu spørger Danske Spil: Kan vi overhovedet få straffe?

Som noget helt nyt spørger Danske Spil, om landsholdet får et straffespark ved EM - eller om de forlænger stimen på 28 kampe uden straffe.

Kan du huske, hvornår Danmark senest har fået tilkendt et straffespark?

Næh, det er der sikkert ikke mange, der kan. Det danske landshold har nemlig helt usædvanligt spillet hele 28 kampe uden at få tilkendt et eneste straffespark. Det er suveræn, dansk landskampsrekord, og nu spørger Danske Spil, om Danmark overhovedet når at få et straffespark ved EM i Tyskland – og det er helt nyt.

”Det er helt normalt, at vi før en landskamp spørger kunderne, om de tror, at Danmark får tilkendt et straffespark eller ej. Vi har aldrig tidligere lavet et spil på, om landsholdet ligefrem går en hel turnering uden at få et straffespark,” siger Mathias Reimer Larsen, oddssætter hos Danske Spil, og fortsætter:

”Vi fik ideen, da vi for nylig så testkampen mod Sverige, hvor Joakim Mæhle blev nedlagt i feltet. Der blev vi enige om, at ’hvis ikke det der er et straffespark, så får Danmark da aldrig straffespark.’ Så dykkede vi ned i statistikken, og det viser sig, at Danmarks seneste straffespark ligger toethalvt år tilbage i tiden. Med den seneste testkamp mod Norge er det nu 28 kampe uden straffespark, og det er med afstand den længste stime af danske landskampe uden et dansk straffespark nogensinde. Det er alligevel imponerende,” fortæller Mathias Reimer Larsen.

Senest var i 1974
Danmarks seneste straffespark var i oktober 2021 i VM-kvalifikationskampen på udebane mod Moldova. Simon Kjær scorede fra pletten det andet mål i 4-0-sejren. Siden da… ingen straffespark.

Dermed var der ingen straffespark i hverken 2021 og 2022 – første gang, der gik to hele kalenderår i træk uden et dansk straffespark var i øvrigt i 1951-1952.

Fra 29. august 1972 til 3. september 1974 spillede Danmark i øvrigt 19 landskampe uden at få tilkendt et straffe – en næsten 50-årig rekord, som stod, indtil det nuværende landshold i november sidste år spillede mod Kasakhstan i Parken - uden at få et straffespark.

Til sammenligning har England, som Danmark skal møde i sin anden kamp ved EM, fået tilkendt hele 14 straffespark – og scoret på de 13 - i sine seneste 28 landskampe.

PresseafdelingenKontakt vores presseafdeling

Ring til vores pressetelefon for mere information eller flere kommentarer på tlf.: 3085 1785

Tlf:30851785kommunikation@danskespil.dk