DI jubler over iværksætterudspil: En sejr for fremtidens vækst og innovation

Det længe ventede udspil til en iværksætterstrategi tager vigtige skridt for at forbedre forholdene for de danske iværksættere, så vi kan skabe fremtidens arbejdspladser, mener Dansk Industri.

Dansk Industri

Det er en god dag for landets iværksættere, lyder det fra Dansk Industri (DI). Danmark har fået sin første iværksætterstrategi, der skal sætte retningen for, hvordan vi skaber fremtidens vækst og innovation.

- Det er en historisk og glædelig dag. DI har længe og vedholdende arbejdet for, at skabe bedre rammer for at udvikle og skabe idéer. For de danske iværksættere er rygraden i Danmarks fremtidige velstand. Det er dem, der skal skabe fremtidens arbejdspladser. Det er enormt glædeligt, at regeringen har fremlagt en så ambitiøs strategi med mange gode forslag. Det er vores fælles ansvar at sikre, at vi efterlader et sundt og robust samfund til de næste generationer – og her spiller iværksætterne en central rolle med at skabe vækst, arbejdspladser og innovation, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

- Vi har masser af talent i Danmark. Men ikke alle talenter bringes i spil med de rammer, der lige nu er for iværksætterne. Med udspillet her rykker iværksætteri helt ind i klasselokalet, så flere inspireres til at kaste sig ud i at starte sin egen virksomhed. Det kan i sidste ende give os et stærkere og mere diverst iværksættermiljø, siger han.

DI mener, der skal være bedre rammer for iværksætterne til at kunne vokse ud af hobbyprojektet-stadiet og ind i det store væksteventyr. Som rammerne er i dag, bliver der spændt ben for at dyrke det eventyr i Danmark og mange kigger derfor mod udlandet, når væksten for alvor tager fart.

- Hvis iværksætternes mange gode løsninger og idéer skal løftes fra prototype til fuldskala, kræver det, vi baner vejen for at gøre det her i Danmark. For mange bøvlede skatteregler og for få investeringer i iværksætteri gør, at det er svært at lykkes, som tingene er i dag. Og der er virkelig brug for, at flere lykkes, siger Lars Sandahl Sørensen.

Bespænd fjernes på skatteområdet

DI’s iværksættermedlemmer har identificeret en række benspænd for deres vækst. Her pegede de blandt andet på fantomskatten og lagerbeskatningen – bedre kendt som ”skatten fra helvede” – som en hæmsko. Dem har vi nu har udsigt til bliver fjernet.

- Det er afgørende, at vi nu strukturelt forbedrer rammevilkårene på skatteområdet, så iværksættere ikke længe skal beskattes af penge, de aldrig har haft i lommerne. Det skal ganske enkelt kunne betale sig at starte virksomhed i Danmark, ellers søger virksomhederne andre steder hen. Derfor er jeg rigtig glad for, at fantomskatten og lagerbeskatning ved børsnoteringer nu bliver afskaffet, og at det fremadrettet bliver markant lettere for iværksættere at give medarbejderaktier, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI medlemmer har også peget på, at det vigtigste fokus for strategien bør være en bedre adgang til risikovillig kapital. Derfor er det også meget glædeligt, at der i aftalen bliver lagt op til, at det bliver mere attraktivt for private investorer at investere i iværksættervirksomheder, samtidigt med at EIFO får flere muskler til at finansiere vækstlaget af danske virksomheder.

- Hvis iværksætternes mange gode løsninger og idéer skal løftes fra prototype til fuldskala, kræver det en solid mængde kapital. Derfor er de her elementer helt afgørende for at skabe bedre muligheder for iværksætterne, til at hente den nødvendige kapital for at få deres virksomhed til at vækste, vokse og stortrives, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Det er også værd at fremhæve, at der virkelig bliver skabt nogle stærke rammer for det mere videnstunge og innovative iværksætteri - blandt andet med bidrag fra de erhvervsdrivende fonde. Den form for iværksætteri, som kræver væsentligt kapital og en særlig know how. Det er løsninger til de store samfundsudfordringer - den grønne omstilling, sundhed og sikkerhed.

Samlet set er det en solid iværksætterstrategi, regeringen i dag har præsenteret. Men især et element glimter ved sit fravær. For selvom regeringen nu lægger op til at løfte grænsen for, hvornår man som investor rammer den højeste skattesats på aktieindkomst, så bliver der ikke for alvor gjort noget ved den tårnhøje danske aktieindkomstskat.

- I dag er det langt mere attraktivt at købe mursten og sætte penge ind på en pensionsopsparing end at investere i en iværksættervirksomhed. En simplere, lavere og mere ensartet beskatning af kapital- og aktieindkomst efter nordisk forbillede ville i den grad have styrket adgangen til kapital, siger Lars Sandahl Sørensen.

Presseinvitation: Sundhedsbosser debatterer fremtidens sundhedsvæsen21.6.2024 08:00:00 CEST | Presseinvitation

Sundhedsstrukturkommissionen har præsenteret deres rapport om modeller for indretning af fremtidens sundhedsvæsenet. Nu er det tid til at diskutere, hvilken model sundhedsvæsnets aktører mener er bedst for danskerne. Derfor inviterer Dansk Industri (DI) og MandagMorgen til konferencen: Et samlet, forebyggende sundhedsvæsen, hvor udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M), formand for Sundhedsstrukturkommissionen Jesper Fisker, adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen og mange andre sætter fremtidens sundhedsvæsen på dagsordenen. Tid og sted: Onsdag den 26. juni kl. 9:30-15:00 i Industriens Hus Tilmelding sker på saru@di.dk senest den 25. juni kl. 16:00 Oplys navn og medie. Program: 9:00 Velkommen v. Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør, Dansk Industri 9:10 Fremlæggelse af Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger v. Jesper Fisker, formand for Sundhedsstrukturkommissionen 9:40 Debat: En ny sundhedsstruktur med patienten i centrum Emil Fannikke Kiær, erhvervs- og medlemsdirektør, Dansk I