Iværksætterudspil vil styrke det hjemlige iværksætteri

Regeringens iværksætterstrategi retter fokus på mange af de udfordringer, der åbenlyst har været for de danske iværksættere

Efter en del udskydelser har regeringen nu fremlagt et større iværksætterudspil, og på flere områder har det været ventetiden værd. Det mener formand for IDA Laura Klitgaard.

Hun hæfter sig specielt ved, at der ryddes op i flere af de økonomiske udfordringer, danske iværksættere er blevet mødt med. Blandt andet hæves grænsen for den såkaldte aktieskat, og loftet over skattekreditter for udgifter til forskning og udvikling forhøjes fra 25 mio. kr. til 35 mio. kr.

”Det er to elementer, der vil kunne understøtte, at vi i Danmark har vilkår, hvor iværksættere kan vokse sig større. Det kræver, at vi som samfund skaber de absolut bedste rammer, så innovation og forskning kan blive omsat til virksomheder og vækst. Konkurrencen på det globale marked er stor, og derfor skal vi naturligvis sikre de bedste vilkår for den hjemlige idérigdom,” siger Laura Klitgaard.

IDAs formand understreger, at Danmarks vækst og velfærd i høj grad bygger på iværksættere med et fundament af teknologi og naturvidenskab. Det gælder alt fra life science til sikkerhed og sportstech, og derfor skal der yderligere fokus på disse felter, mener hun.

”Disse iværksættere har et usædvanligt positivt udviklingsforløb set i forhold til andre iværksættere. De vokser hurtigere med hensyn til jobskabelse, omsætter for mere og eksporterer tidligere. Derfor er det vigtigt, at der sikres bedre adgang til test og demonstrationsfaciliteter, kommer yderligere fokus på at forbedre techtrans-miljøet og ikke mindst, at der skal skabes bedre rammer for samspil mellem universiteter og virksomheder. Områder der heldigvis også peges på i regeringens oplæg,” siger Laura Klitgaard.

Med udspillet prioriterer regeringen 1 mia. kroner årligt fra 2030 til iværksætterområdet. Det er ud over de 1,5 mia. kroner, som allerede er afsat i perioden 2024-2027.