Bestseller A/S

Med stort brancheinitiativ vil BESTSELLER fremme grønne landvindinger gennem finansiel hjælp til tekstilproducenter

Del

Tekstilfabrikker, der bruger færre ressourcer og mere vedvarende energi, er målet med et opsigtsvækkende samarbejde, hvor flere internationale modevirksomheder nu investerer samlet for at bane vej for en hurtigere og nødvendig omstilling af modeindustriens produktionsapparat. Initiativet skal bidrage til en markant, samlet CO2-reduktion i modebranchen.

Danske BESTSELLER, amerikanske Gap Inc., svenske H&M Group og flere andre internationale modebrands træder nu sammen i et fælles initiativ, der skal bidrage til vedvarende forandringer, grønne fremskridt og reduktioner i den samlede udledning af CO2 fra de tekstilfabrikker, hvor modevirksomheder får produceret deres varer.

Initiativet kaldes ’Future Supplier Initiative’ og præsenterer en ikke tidligere set kombination af finansiel sikkerhed, teknisk ekspertise og økonomiske incitamenter, som fjerner de væsentligste barrierer, der i dag forhindrer tekstilfabrikanter i at reducere deres ressourceforbrug eller implementere eksempelvis vedvarende energiløsninger på fabrikkerne.

Med Future Supplier Initiative forventer modevirksomhederne at bane vej for en reduktion af CO2 fra modeindustriens værdikæde (scope 3), som i dag udgør godt 99 procent af branchens samlede udledning.

"I BESTSELLER arbejder vi intensivt på at forbedre vores klimaaftryk. Vi har i stor udstrækning formået at tackle vores direkte udledninger, men det er tydeligt, at udledningerne i vores værdikæde kræver ambitiøse samarbejder i en skala, som kalder på innovative, fælles løsninger. Future Supplier Initiative repræsenterer et nyt mindset for, hvordan modevirksomheder kan træde sammen og fremskynde de løsninger, som er nødvendige for den grønne omstilling i lande, hvor forudsætningerne er mere vanskelige,” siger Anders Holch Povlsen, CEO og ejer i BESTSELLER.

Et af flere vigtige initiativer

De første projekter i alliancen begynder i Bangladesh og Vietnam, nogle af de største modeproducerende lande i verden, men ambitionen er at udvide til flere af modeindustriens væsentlige produktionslande på sigt. Baselinemålinger og løbende reduktionsmålinger skal sørge for at dokumentere virkningen af de projekter, som finansieres og implementeres i Future Supplier Initiative. Og alliancen kommer til at prioritere projekter med det største potentiale for effekt samt projekter, der kan skaleres bredt i modeindustrien.

”Vi er meget bevidste om de væsentlige udfordringer, som modeindustrien står overfor. Derfor er det også nødvendigt, at vi bidrager til at udvikle og finansiere løsninger, som gør det muligt for vores partnere at omstille deres produktion gennem grønne investeringer, ligesom vi selv har gjort det. Vi ved, at vi som industri har mange skridt foran os endnu, men vi tror på, at Future Supplier Initiative kan gøre en positiv og væsentlig forskel,” siger Anders Holch Povlsen.

Den danske modevirksomhed arbejder allerede tæt sammen med sine leverandører for at sætte mål for reduktioner, indenfor både vand-, energi- og anden forbrug, og støtte overgange til vedvarende energikilder. I 2022 gjorde BESTSELLER det muligt for tekstilproducenter i Bangladesh at investere i solcelleanlæg på deres faciliteter, og i 2023 gav BESTSELLER tilsagn til at investere op til 700 millioner kroner i et vindprojekt, som Copenhagen Infrastructure Partners arbejder på at realisere i Bangladesh.

- - - - - - - 

Om The Future Supplier Initiative

  • Future Supplier Initiative faciliteres af The Fashion Pact i samarbejde med Apparel Impact Institute, Guidehouse og DBS Bank.
  • Initiativet præsenterer en kollektiv finansieringsmodel, hvor finansielle incitamenter såsom risikofrie lån og teknisk support gør det muligt for tekstilfabrikanter at implementere ressourcebesparelser, elektrificering og vedvarende energiløsninger på deres produktionsanlæg.
  • Flere modevirksomheder – herunder BESTSELLER, Gap Inc., H&M Group og Mango – har tilsluttet sig alliancen for at dele omkostningerne, risiciene og ansvaret for at reducere udledning af CO2 i modeindustriens værdikæde og identificere effektive løsninger, som kan skaleres i den grønne omstilling.

 

Om BESTSELLER

  • BESTSELLER er en familieejet, dansk modevirksomhed, som blev grundlagt af Holch Povlsen-familien i 1975.
  • Virksomhedens portefølje tæller mere end 20 mærker, herunder JACK & JONES, ONLY og NAME IT.
  • Produkterne sælges i cirka 70 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien og Mellemøsten, samt globalt gennem online platforme.
  • BESTSELLERs globale forsyningskæde inkluderer mere end 400 leverandører, og produkterne produceres på mere end 800 fabrikker, som beskæftiger over 700.000 mennesker i 29 lande.
  • For at begrænse emissioner fra forsyningskæden arbejder BESTSELLER tæt sammen med sine producenter om at sætte mål for at reducere udledning af drivhusgasser og skifte til vedvarende energiløsninger.
  • I 2022 præsenterede BESTSELLER et initiativ, som tilbyder tekstilproducenter i Bangladesh en finansieringsmodel, der gør det muligt at investere i solcelleanlæg på deres fabrikstage.
  • I 2023 gav BESTSELLER tilsagn om at investere 700 mio. kr. i en vindpark i Bangladesh, som Copenhagen Infrastructure Partners arbejder på at etablere.

Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye