Ja tak til bedre sammenhænge for patienterne både på og udenfor sygehusene

Regeringen og Folketinget bør lytte til Sundhedsstrukturkommissionens anbefaling om at bringe psykiatrien tættere på resten af sundhedssystemet. Vigtigst er det, at den enkelte patient oplever en større sammenhæng i deres egne forløb gennem systemet, mener Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.

Psykiatrien skal integreres organisatorisk med det samlede sygehusvæsen, for at understøtte en styrket sammenhæng for den enkelte og et løft af kvaliteten i den tværgående indsats for mennesker med psykiske lidelser.

Sådan lyder den ene af de seks anbefalinger, som Sundhedsstrukturkommissionen netop har offentliggjort.

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade glæder sig over, at kommissionen også har fokus på psykiatriske patienter.

”Det er godt set af Sundhedsstrukturkommissionen, at der for psykiatriske patienter er behov for, at psykiatrien og det øvrige sundhedssystem bliver integreret med hinanden. Igen og igen har vi set, at psykiatrien taber i konkurrencen om ressourcerne. Jeg håber derfor især, at regeringen vil lytte til denne del af kommissionens anbefalinger, når de laver deres udspil til en sundhedsreform,” siger Laila Walther, direktør for Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.

Succes afhænger af, om den enkelte patient oplever sammenhæng

Kommissionen efterlyser i sin rapport også en større sammenhæng på tværs af sektorer for den enkelte patient. Sundhedsminister Sophie Løhde kvitterede ligeledes på pressemødet for anbefalingerne ved at sige, at alt for mange patienter falder mellem to stole.

”Det kender vi desværre kun alt for godt på spiseforstyrrelsesområdet. Der er alt for mange, der udskrives uden at blive grebet af kommunen, og det fører til genindlæggelser,” siger Laila Walther. Hun tilføjer:

”Jeg vil opfordre regeringen og Folketinget til at holde fokus på, hvilken forskel de kan gøre for patienterne. Når der om nogle år skal måles på sundhedsreformens succes, bør det afhænge af, om den enkelte patient oplever sammenhængende forløb mellem sygehusene og det øvrige sundhedssystem. Uanset hvordan ansvaret for patienterne fordeles fremover, bør den enkelte myndigheds ansvar følges op af ensartede standarder og klare krav til, hvilken service patienterne og borgerne kan forvente at modtage,” siger Laila Walther.

Hvert år rådgiver og støtter vi mere end 5.000 mennesker, der har brug for hjælp, og vi har rådgivninger i København, Aarhus, Odense og Aalborg.