Udvikling Hærvejen

Nu bliver det nemmere for vandrere og cyklende at udforske Hærvejen

Hærvejen, Danmarks ikoniske vandre- og cykelrute, styrker nu sin brandingindsats og den digitale tilstedeværelse med lanceringen af et nyt logo, en opdateret hjemmeside og en ny app.

Foto: Andreas Houmann

Hærvejens nye logo er en moderniseret fortolkning af bogstavet "H" for Hærvejen og repræsenterer et spændende kapitel i rutens udvikling. Logoets design er en hyldest til Hærvejens rige historie og samtidig en invitation til nutidens eventyrlystne rejsende. Det stiliserede "H" symboliserer ikke kun Hærvejen, men også de mange oplevelser og kulturelle skatte, der venter langs denne ikoniske rute. Logoet forener de 15 kommuner og de ni destinationsselskaber langs ruten og skaber et fælles symbol for enhed og sammenhæng.

Hærvejens visuelle identitet

Hele den nye visuelle identitet er designet med tanke på at afspejle Hærvejens historie og unikke karakter. Samtidig er hjemmesiden og appen blevet opdateret med brugervenlige funktioner og en intuitiv navigationsstruktur, der gør det nemt for vandrere og cyklende at finde praktiske oplysninger, rutekort og inspiration til deres eventyr på Hærvejen.

Borgmester Per Bach Laursen, formand for Udvikling Hærvejen, udtaler:
"Vi er begejstrede for det nye logo, hjemmesiden og app’en, som markerer en ny æra for Hærvejen. Vi ser en stor værdi i den ensarthed, som hærvejen får visuelt på hele ruten, mens opdateringerne samtidig vil gøre det endnu mere attraktivt for både lokale og internationale besøgende at udforske vores smukke landskab og historiske seværdigheder langs hele vandre- og cykelruten.”

Nordea-fonden spiller en afgørende rolle i realiseringen af projektet ved at yde vedvarende støtte til udviklingen af Hærvejen, herunder den nye visuelle identitet og de grafiske og digitale opgraderinger, der nu realiseres

Det skal gerne være nemt at finde vej på Hærvejen - både for cyklister og vandrere. Det gælder fysisk på selve ruten, men også digitalt, når man skal finde ny inspiration og relevant information på mobilen eller computeren derhjemme. Derfor er det også en stor gevinst, at vi nu får en samlet visuel identitet, der kan udrulles på flere kanaler. Det er vigtigt for at udbrede kendskabet til Hærvejen – og dermed realisere det store udviklingsarbejde, som kommuner, destinationsselskaber og lokale aktører på ruterne er i fuld gang med.siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden.

Hærvejens nye visuelle identitet og digitale opdateringer
Det nye logo er selvfølgelig på alle digitale- og printprodukter og på ruten arbejdes der med at få rullet det ud, så den nye visuelle identitet også i den nærmeste fremtid kan ses på Hærvejens ruter i wayfinding og de fysiske produkter, man møder derude. Derudover forberedes der også fysiske kort til både cykel- og vandreruten langs Hærvejen, og det opdaterede Hærvejspas ligger klar ved Eventyrsport og ved Hærvejens Herberger langs ruten, hvor vandrere og cyklister kan stemple deres rejse langs den historiske rute.

Den nye hjemmeside og app for Hærvejen er tilgængelige fra i dag, og alle interesserede kan besøge hjemmesiden på www.haervej.dk. Appen Hærvejen kan også downloades i App Store og i Google Play Butik, som findes ved at søge på Hærvejen.

Nordea-fonden har på nuværende tidspunkt støttet udviklingen af Hærvejen med over 122 mio. kr.

KORT OM HÆRVEJEN

Hærvejens historie går tusinder af år tilbage. Som tidligere tiders hovedfærdselsårer var Hærvejene de veje, hvor alle havde ret til at færdes.

• Vandreruten er 638 km lang og cykelruten 454 km lang
  • Cykelruten er etableret i 1989 og kendt som national cykelrute nr. 3
  • Vandreruten er etableret i 1992 fra Viborg og sydpå og i 2014 nord for Viborg
  • 100 km af Hærvejens vandrerute og 40 km af cykelruten løber på Naturstyrelsens arealer
  • Ruterne løber gennem 3 regioner, 15 kommuner, 9 destinationsselskaber
  • Hærvejen indgår som en del af pilgrimsruten mellem Trondheim i Norge og Santiago de Compostela i Spanien

Udvikling Hærvejen

Udvikling Hærvejen er en forening dannet af de 15 kommuner langs Hærvejens vandre- og cykelruter, der arbejder for at udvikle Hærvejen som et sammenhængende turist og fritidsområde.

Foreningen har et formål om at udvikle og formidle Hærvejen vandre- og cykelrute. Foreningens sekretariat koordinerer og faciliterer de mange kommunale og civile indsatser til glæde for Hærvejens brugere, såvel gæster som borgere.

Udviklingen af Hærvejen er støttet af Nordea-fonden.

Medlemmer er Hjørring, Jammerbugt, Vesthimmerland, Frederikshavn, Brønderslev, Aalborg, Rebild, Mariagerfjord, Viborg, Silkeborg, Ikast-Brande, Vejle, Haderslev, Aabenraa og Vejen Kommuner.

Følg pressemeddelelser fra Udvikling Hærvejen

Flere pressemeddelelser fra Udvikling Hærvejen