Danskernes interesse for boligkøb stiger for fjerde måned i træk

Flere har i maj 2024 fået et lånetilbud til boligkøb end året før. Det er typisk for det sene forår, at flere går med boligkøb i tankerne – det har de fortsat høje renter på boliglån ikke ændret på. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

Danskerne har i maj måned indhentet 4.515 lånetilbud til køb af ejerboliger og sommerhuse – det er godt 10 pct. flere end i samme måned sidste år. Dermed fortsætter den stigende interesse for lån til køb af ny bolig, som vi har set siden starten af året.

”Vi ser typisk, at interessen for boligkøb stiger, når sommeren nærmer sig. Det er også tilfældet i år. Og noget tyder på, at de fortsat højere renter på boliglån, sammenlignet med for få år siden, ikke har lagt en dæmper på danskernes drømme om nyt hjem eller sommerhus. Samtidig er der snart gået et halvt år, siden det nye boligskattesystem trådte i kraft, og dermed er der også kommet en bedre afklaring på, hvad det helt konkret koster at købe drømmeboligen. Det kan også have medvirket til den stigende aktivitet på boligmarkedet,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark og fortsætter:

”Interessen for boligkøb er dog stadig lavere end i de sidste måneder i 2023, hvor vi så en tendens til, at mange danskere afsøgte mulighederne for at købe ny bolig, før det nye boligskattesystem trådte i kraft. For med det nye boligskattesystem fulgte der en skatterabat med, hvis boligskatten steg, og hvis boligen blev overtaget, inden de nye regler trådte i kraft.”

Læs hele nyheden og hent statistik