HOFOR: Vand truer fra alle sider – nye løsninger skal findes

Klimaforandringerne giver flere skybrud, længere perioder med regn, hyppigere stormfloder og truende grundvandsstigninger. Der er brug for nye løsninger, som tænker på tværs af ekstremhændelserne for at sikre vores byer mod oversvømmelser, pointerer forsyningsselskabet HOFOR i ny hvidbog.

Ladcykel i kraftig regn på Østerbro i København
Klimaforandringer giver større risiko for oversvømmelser fra regn, stormflod og truende grundvandsstigninger. Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

2023 var det vådeste år nogensinde målt i Danmark. Der var flere lokale skybrud, stormflod ramte flere byer og mange borgere landet rundt oplevede, at grundvandet kom truende tæt på deres hus og trængte ind i kældre. Klimaforandringerne er over os, og konsekvenserne går hårdt ud over byer, borgere og værdier.

- Vi ser ind i en fremtid, hvor ekstremhændelser både kan blive meget voldsommere og forekomme langt oftere. Skybrud, stormflod og truende grundvandsstigninger presser hovedstadsområdet fra alle sider. De forskellige vandtyper rammer nogle gange samtidig og forværrer dermed risikoen for oversvømmelser, hvilket vi bl.a. så i efteråret, hvor f.eks. Hvidovre og Dragør både blev presset af vand fra Øresund og store regnmængder, påpeger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab.

Flere trusler – fælles ansvar

I dag er det forskellige aktører, der har ansvaret for at sikre mod konsekvenserne af klimaforandringerne. Kommuner, forsyningsselskaber, stat, borgere og virksomheder har alle en del af ansvaret.

HOFOR har som vandselskab ansvar for at få spildevand og regnvand væk fra byerne. Siden skybruddet i 2011 ramte hovedstadsområdet, har forsyningsselskabet i samarbejde med kommunerne været i gang med en lang række projekter, der skal skabe mere plads til de stigende mængder regn. Det er alt fra store skybrudstunneler, små regnvandsbede, rekreative parkområder, der kan opsamle de store mængder vand til udbygning og modernisering af det eksisterende kloaksystem. HOFOR har investeret omkring syv milliarder kroner i skybrudsløsninger og forbedring af kloaksystemet siden skybruddet i 2011. Men trods massive investeringer er det ikke nok til at sikre byerne, der også bliver ramt af stormflod og truende grundvandsstigninger.

- Når truslerne hænger sammen, så skal løsningerne også gøre det. Byerne skal sikres ved et integreret helhedssyn, hvor både grundvand, stormflod og skybrud samtænkes i løsningsmodeller, der tager højde for alle udfordringerne. Det nytter ikke, at nogle bygger diger, mens andre laver løsninger, der skal lede mere regnvand ud i havet. Vi ved ikke præcis, hvordan løsningerne skal se ud, men vi er klar til at starte dialogen og finde nye metoder i fællesskab, siger HOFORs direktør.

Det kan betale sig at forebygge

Skybruddet i 2011 kostede 6-7 mia. kroner i skader på landsplan. 2023 var det vådeste år nogensinde registreret og kostede tre mia. kroner i skader ifølge Forsikring & Pension, som sammen med forsikringsselskabet Tryg tidligere i år har meldt ud, at flere tusinde danskere risikerer at bo i huse, der ikke kan forsikres.

- Det er dyrt at klimasikre, men det er dyrere at lade være. Gentagne skader koster samfundet mange milliarder kroner, giver utryghed for borgere og virksomheder og risiko for miljøet, tab af biodiversitet og kulturværdier. Forebyggelse vil ofte betale sig, og derfor skal der investeres i at sikre mod de stigende vandmængder og ekstremhændelser, mener Henrik Plougmann Olsen.

Fakta fra HOFORs hvidbog om klimasikring

• HOFOR har siden skybruddet i 2011 investeret syv mia. kroner på skybrudssikring og forbedring af kloaksystemet
  • I 2023 faldt der tæt på en meter regnvand over hele landet – helt præcist 972,7 mm ifølge DMI
  • To stormfloder ramte Danmark i 2023