HOFOR: Ny milliard-satsning på elkedler skal udnytte grøn vind- og solstrøm i fjernvarmen

HOFOR sætter kraft bag sin plan om store varmepumper i hovedstadsområdet og vil nu supplere med store elkedler for at udnytte sol- og vindenergi. Det vil reducere behovet for at bruge olie, gas og biomasse markant. Samtidig bliver energien udnyttet bedre, og fjernvarmen vil være mere robust overfor prisudsving.

HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, investerer nu flere milliarder i at reducere biomassen og de fossile brændsler som olie og naturgas med en ambitiøs strategisk satsning: Nu vil selskabet etablere op til 550 MW elkedler – oven i i de 300 MW varmepumper – som HOFOR meldte ud for et par måneder siden.

”Vi vil rigtig gerne bidrage til den grønne omstilling. Derfor laver vi nu en ambitiøs investering på 3-5 mia. kr. over de næste år for at lave varme til vores kunder via elbaserede løsninger – det vil reducere brugen af biomasse og fossile brændsler. Med elbaserede løsninger i fjernvarmesystemet kan varmen til københavnerne i meget højere grad komme fra sol- og vindenergi - og vi får en forsyning, som er flerstrenget og robust. Alt i alt kommer det til at understøtte vores mål om en grønnere, mere sikker og konkurrencedygtig fjernvarmeforsyning,” siger Gorm Elikofer, direktør for Energi i HOFOR.

Færre fossile brændsler
Udbygningen med først varmepumper og nu elkedler vil ifølge HOFORs analyser medføre at biomasseforbruget på kraftvarmeværker i hovedstadsområdet nedbringes med 30-35 pct. senest i 2033 målt i forhold til det nuværende fjernvarmeforbrug.

Ved at supplere varmepumper med elkedler, bliver det muligt i endnu højere grad at producere elbaseret varme ved lave elpriser, når solen skinner og vinden blæser. Investeringsbeslutningen inkluderer også små, lokale varmelagre. Når der således er meget el fra vindmøller og solcelleparker i elsystemet, kan man gemme og anvende varmen nogle timer eller op til et døgn senere, hvor der er behov for varme. På den måde vil HOFOR udnytte energien mere effektivt, og samtidig reduceres brugen af fossile brændsler ved perioder med spidsbelastning på særligt kolde dage.

Flere teknologier gør mere robust
At bruge varmepumper og elkedler er en strategisk satsning, der skal sikre en flerstrenget fjernvarme:

”Når vi baserer varmen på flere teknologier, bliver forsyningen mere robust overfor fx leveringsvanskeligheder og prisudsving på biomasse, el og naturgas. Det betyder, at det er lettere at sikre en mere stabil pris til kunderne og høj forsyningssikkerhed i urolige tider,” siger Gorm Elikofer.

Meget skal falde på plads
De elbaserede løsninger i fjernvarmesystemet er stadig nyere teknologi, så der er behov for at danne sig flere erfaringer, inden man kører op i stor skala. Derudover er de nye elbaserede løsninger afhængige af, at der er en velfungerende elinfrastruktur, der bakker op om teknologierne.

”Der er rigtig mange gevinster ved at gøre varmen mere elbaseret, men det betyder også, at vi får et langt større behov for grøn strøm. Det kræver, at der rent faktisk er sol- og vindenergi nær København, at elledningerne er der og ikke mindst, at vi kan få plads til vores anlæg. Så der er en del ting, der skal falde på plads, og vi har behov for politisk opbakning og et godt samarbejde med myndigheder og kommuner for, at vi lykkes,” siger Gorm Elikofer.

Fakta:

Store elkedler kan sammenlignes med elkedlen fra køkkenet. Kedlen opvarmer vandet via el, og vandet ledes derefter gennem en varmeveksler. Her afgiver det varme til fjernvarmevandet, som herved opvarmes til fremløbstemperatur og derefter sendes ud i fjernvarmenettet.

En elkedel består typisk af en bygning med selve elkedlen og en bygning med en tilhørende transformer. En elkedel på eksempelvis 80 MW med tilhørende transformer kræver umiddelbart et areal på i alt 450 m2.

Figur af el-kedel og varmepumpe