Sommerferie i Albania? Dette skal du være oppmerksom på, før du reiser

Albania er raskt i ferd med å bli en feriefavoritt, og tiltrekker seg turister med sin lange kystlinje, behagelige klima og budsjettvennlige priser. SOS International deler her sine beste råd for ferien.

Kvinne med hatt ser utover vannet med fjell og bygninger i bakgrunnen.
SOS International har observert en økning i saker fra Albania. Foto: Ani Kolleshi / Unsplash

Albania har blitt kalt Europas Maldivene, en uberørt perle, og hovedstaden Tirana har fått kallenavnet Balkans it-by. Stadig flere nordmenn har fått øyne opp på landet, som ligger mellom Hellas og Montenegro og har et attraktivt prisnivå.

Hos SOS International er også Albania blitt synlig i statistikkene. Det er fortsatt langt opp til nordmenns favorittreisemål Spania, Hellas og Tyrkia, men saker fra Albania blir stadig vanligere ved alarmsentralen, der nordiske reisende kan få hjelp når de blir skadet eller blir syke på reisen:

– Vi har observert en økning i saker fra Albania, noe som kan tyde på at vi vil se enda mer til Albania i vår saksbehandling fremover, sier divisjonsdirektør for Travelcare i SOS International, Karin Tranberg.

Fra juli 2022 til juli 2023 har antallet saker fra Albania økt med 47 prosent.

Reiseforsikring er et must
Kvaliteten på det albanske helsevesenet er ganske langt unna det du er vant til som nordisk velferdsborger. Derfor kan ellers ukompliserte sykdomsforløp eller skader utvikle seg når skadelandet er Albania.

– Vår erfaring er at den relativt dårlige kvaliteten på helsevesenet gjør at behandlingsforløpet og selve assistansehåndteringen kan bli mer kompleks. Det kan f.eks. innebære at pasienten må fraktes hjem til behandling i stedet for å bli behandlet på stedet, sier Karin Tranberg.

Derfor er reiseforsikring en nødvendighet hvis du legger ferien til Albania.

Det kan være dyrt å få behandling dersom du blir syk eller skadet i utlandet. Albania er utenfor EU, og det europeiske helsetrygdkortet gir derfor ikke tilgang til behandling i det offentlige helsevesenet.

Ta turistmage på alvor
SOS International har registrert spesielt mange tilfeller av «turistmage» i Albania. Til tross for det noe uskyldige navnet, kan mageinfeksjoner utvikle seg og bli alvorlige hvis de ikke behandles riktig.

– Ferien kan bli temmelig ødelagt dersom mageinfeksjoner ikke får korrekt behandling. Du kan bli raskt dehydrert, noe som blant annet kan føre til svimmelhet og hodepine. Her må man være spesielt forsiktig hvis det er eldre eller barn som rammes. Vi anbefaler at du ringer alarmsentralen og kommer i gang med behandling umiddelbart i stedet å bruke tid på å se an, sier Karin Tranberg.

Heldigvis kan du gjøre mye selv for å forebygge turistmage ved å fokusere på f.eks. god hygiene.

SOS Internationals gode råd til ferien i Albanien:

• Forebygg turistmage med god håndhygiene. Bruk gjerne hånddesinfeksjon.
  • Ikke drikk vann fra springen.
  • Vær oppmerksom på hva du spiser. Stekt og kokt mat reduserer risikoen for mageinfeksjoner.
  • Tegn reiseforsikring som dekker legehjelp og hjemtransport.
  • Ta kontakt med SOS Internationals alarmsentral dersom du blir syk eller skadet – så får du riktig veiledning umiddelbart.
  • Vær oppmerksom på at albansk trafikk krever tilvenning.
  • Last ned Utenriksdepartementets app «Reiseklar» og registrer din reise. Dette gir Utenriksdepartementet mulighet til å sende deg viktig informasjon dersom det oppstår en krise i landet du oppholder deg.

Topp-3 skadeland i sommeren 2023

1. Spania
  2. Hellas
  3. Tyrkia

Kilde: SOS International, antall norske saker ved alarmsentral for reisehjelp i perioden juni-august 2023.
Totalt hjalp SOS International norske reisende 8.350 ganger i perioden.

Kvinne med hatt ser utover vannet med fjell og bygninger i bakgrunnen.
Bilde av Karin Tranberg, Executive Vice President hos Travelcare, stående på et kontor. Foto: SOS International
Karin Tranberg, Executive Vice President, Travelcare. Foto: SOS International

SOS International: En global virksomhet med nordiske røtter

SOS International ble grunnlagt i 1961 av Royal Danish Automobile Club og Zone Rescue Team og har en global tilstedeværelse med sterke nordiske røtter.

Fra alarmsentraler i Danmark, Sverige, Norge og Finland yter SOS International bistand 24/7/365 innenfor de tre driftsdivisjonene: Mobility, Travelcare og Healthcare.

SOS International består av 1200 kolleger som til sammen snakker 30 forskjellige språk. I tillegg har SOS International et omfattende verdensomspennende nettverk av mer enn 16 500 kvalifiserte leverandører, tilbydere og partnere, noe som gjør det mulig å hjelpe mennesker over hele verden innen reiseassistanse, veihjelp og helsetjenester.

SOS International eies av noen av Nordens største forsikringsselskaper, og kundene er blant annet andre forsikringsselskaper og bilprodusenter.

Hver dag hjelper SOS International 3.335 mennesker, og har samlet gitt bistand i 189 land.