2025 skal være erhvervsuddannelsernes år

Erhvervsuddannelsernes år 2025 er et landsdækkende formidlingssamarbejde, der skal fremme børn og unges interesse for erhvervsfaglige kompetencer og dannelse gennem glæden ved at skabe selv, prøve selv, gøre selv og få egne erfaringer med at koble teori og praksis til at skabe nyt.

Skills stafetten for 8. klasser ved DM i Skills 2024
Skills stafetten for 8. klasser ved DM i Skills 2024 Foto: Lasse Lagoni

Formidlingssamarbejdet forankres i SkillsDenmark og er koblet til og inspireret af afholdelsen af EuroSkills i Danmark i 2025 – Europas største uddannelsesevent.

Regeringen har sammen med Folketingets øvrige partier udnævnt 2025 til Erhvervsuddannelsernes år. Den vision skal forankres i den virkelighed og den hverdag, som børn, unge, virksomheder og arbejdsgivere oplever rundt omkring i Danmark.

Initiativet udspringer af et samarbejde mellem KL, Danmarks Lærerforening, Dansk Industri, 3F, Dansk Metal, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Astra, EuroSkills 2025 I/S, FH og DA til gavn for børn og unge i Danmark.

Viden og forståelse for Danmark som et producerende og skabende land er en del af vores grundlæggende dannelse, uanset om man pejler efter en af de 101 erhvervsuddannelser eller en videregående uddannelse

Målet er at igangsætte en pallette af initiativer og tilbud, som er relevante for børn og unge samt deres lærere på tværs af klassetrin i grundskolen samt øvrige relevante uddannelsesinstitutioner.

Det kan f.eks. være undervisningsmaterialer, partnerskaber mellem grundskoler og erhvervsskoler, nytænkning af brobygningsforløb, samarbejde om erhvervspraktik og virksomhedsbesøg, MiniSkills og mulighed for at besøge Euroskills2025 i Herning.

Det er afgørende, at initiativerne understøtter ambitionen om at udvikle en grundskole, der er mere praktisk orienteret, varieret og motiverende for alle børn og unge.

Der er afsat 2,5 mio. kr. i hhv. 2024 og 2025 til Erhvervsuddannelsernes år 2025. Der afsættes herudover 0,3 mio. kr. årligt i 2024 og 2025 til Special Skills. Endvidere planlægges det at søge om fondsstøtte.

"Der er mere end 100 erhvervsuddannelser at vælge imellem. Men mange kender kun de største. Derfor igangsætter vi nu Erhvervsuddannelsernes år, der skal oplyse unge om mulighederne med en faglært uddannelse. Vi vil udnytte, at europamesterskaberne i Skills afvikles i Herning i september 2025. Det er en helt unik mulighed for at præsentere de forskellige fag. Jeg er særligt glad for, at DI, fagbevægelsen og en lang række andre organisationer gerne vil samarbejde om projektet." siger Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

”Vi skal sikre, at flest mulige børn, unge og lærere i grundskolen får et indgående kendskab til alle de spændende muligheder, som erhvervsuddannelserne rummer. Det er ambitionen med Erhvervsuddannelsernes år og EuroSkills i Herning næste år. Sammen skal vi skabe et mangfoldigt udstillingsvindue, der kan pirre børn og unges nysgerrighed og giver mulighed for at eksperimentere med forskellige fag. Det skal give dem en oplevelse af, hvad det vil sige at kunne mestre et håndværk. For alt for ofte bliver boglige og praktiske evner omtalt som hinandens modsætninger. De er tværtimod hinandens forudsætninger. At lære at analysere et billede er lige så vigtigt som at vide, hvordan man hænger det op på væggen.”, siger Formand Morten Skov, FH.

”DA har et stærkt fokus på, at flere elever skal få øjnene op for de gode muligheder ved at tage en erhvervsuddannelse. EuroSkills i 2025 giver en helt unik mulighed for at skabe en ny, fælles indsats rettet mod børn og unge, så de får bedre mulighed for at vælge deres videre uddannelse på et mere oplyst grundlag. DA’s indsats Åben Virksomhed giver allerede i dag elever i hele landet mulighed for at komme ud på virksomheder som en del af deres undervisning. Det bidrager til at gøre undervisningen mere varieret og meningsfuld. Jeg ser frem til, at vi med Erhvervsuddannelsernes år 2025 kan bygge videre på de gode erfaringer, så endnu flere elever oplever glæden ved bl.a. praksisnær undervisning”, siger adm. direktør Jacob Holbraad, DA.”

”Vi har fantastiske erhvervsuddannelser i Danmark. Og med EuroSkills 2025 i Herning får vi en god anledning til at sætte spot på at få undervisningen mere ud af skolen og omverdenen mere ind i skolen. Dét er vejen til at skabe en folkeskole, hvor flere børn og unge motiveres og trives, og hvor vi åbner børn og unges øjne for en bred type af erhverv, kompetencer og muligheder. Jeg er sikker på, at projektet her vil skabe grobund for et endnu tættere samarbejde lokalt mellem skoler, ungdomsuddannelser og virksomheder og øge interessen for at skabe aktiviteter, der tænder lys i elevernes øjne – samtidig med de får et bredere fundament til at træffe uddannelsesvalg,” siger Thomas Gyldal Pedersen, formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg.

For yderligere information:

Simon Neergaard-Holm, direktør SkillsDenmark: 2987 5546