AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Hver tredje nyuddannede lærer i København har forladt folkeskolen fem år efter ansættelsen – se tallet for din landsdel

Del

Der er store geografiske forskelle på, hvor mange nyuddannede lærere der forlader folkeskolen hurtigt efter deres første ansættelse, viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Værst står det til i Byen København, mens Østsjælland ligger i den anden ende af skalaen.

RETTELSE PER 29. AUGUST 2024: Ved udsendelsen af denne pressemeddelelse var der i teksten byttet rundt på Østjylland og Østsjælland. Der stod dermed, at det var i Østjylland, at 15,6 pct. af de nyuddannede lærere havde forladt folkeskolen fem år efter endt uddannelse. Det korrekte er, at det gælder 15,6 pct. af lærerne i Østsjælland. Pressemeddelelsens tabel har hele tiden været korrekte.

Knap hver fjerde nyuddannede lærer, der får arbejde i folkeskolen umiddelbart efter uddannelse, forlader den igen inden for fem år. Men tallet dækker over store geografiske forskelle. Se og embed interaktiv udgave af kortet her: https://www.datawrapper.de/_/0mTkI/?v=4
Knap hver fjerde nyuddannede lærer, der får arbejde i folkeskolen umiddelbart efter uddannelse, forlader den igen inden for fem år. Men tallet dækker over store geografiske forskelle. Se og embed interaktiv udgave af kortet her: https://www.datawrapper.de/_/0mTkI/?v=4

GRUNDSKOLE

31,3 procent af de nyuddannede lærere, der fik job i en folkeskole i Byen København umiddelbart efter endt uddannelse i 2018, var ikke længere ansat i en folkeskole noget sted i landet fem år efter.

Byen København er den ud af 11 landsdele med den højeste andel.

Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af data fra Danmarks Statistiks registre.

På landsplan havde 23,7 procent (knap hver fjerde) nyuddannede lærere forladt folkeskolen igen efter fem år, mens tallet er 15,6 procent i Østsjælland i bunden af skalaen.

"For mange nyuddannede lærere forlader folkeskolen efter bare få år. Det er et problem for vores skolebørn. Men tallene viser også, at der er store geografiske forskelle," siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

”Der er fokus på problemet fra kommunernes side, og Danmarks Lærerforening har foreslået, at nyuddannede lærere får støtte via en mentor- eller støtteordning, når de starter i arbejde. Det er utrolig fornuftigt at lave nogle indsatser for at give flere unge lærere en bedre start på arbejdslivet,” siger Emilie Damm Klarskov.

I opgørelsen tages der udgangspunkt i landsdelen for de nyuddannede læreres første ansættelsessted.

Analysens hovedkonklusioner

  • 31,3 procent af de nyuddannede lærere, der fik job i en folkeskole i Byen København umiddelbart efter endt uddannelse i 2018, var ikke længere ansat i en folkeskole fem år efter. Det er landsdelen med den højeste andel.

  • I Østsjælland har 15,6 procent af de nyuddannede lærere forladt folkeskolen fem år efter, hvilket er den laveste andel. Landsgennemsnittet er 23,7 procent.

Tabel: Flest nyuddannede lærere forlader folkeskolen i København

Tabellen viser antallet af nyuddannede lærere, som arbejdede i folkeskolen umiddelbart efter endt uddannelse i 2018, fordelt efter landsdel for første ansættelse, og hvor mange der har forladt folkeskolen efter fem år. Bornholm indgår ikke af diskretionshensyn.

Landsdel

Antal i alt

Stadig i folkeskolen fem år efter

Forladt folkeskolen fem år efter

Byen København

176 pers.

68,8 pct.

31,3 pct.

Fyn

80 pers.

70,0 pct.

30,0 pct.

Nordjylland

120 pers.

72,5 pct.

27,5 pct.

Vest- og Sydsjælland

86 pers.

74,4 pct.

25,6 pct.

Østjylland

219 pers.

75,8 pct.

24,2 pct.

Nordsjælland

71 pers.

77,5 pct.

22,5 pct.

Sydjylland

129 pers.

81,4 pct.

18,6 pct.

Vestjylland

84 pers.

82,1 pct.

17,9 pct.

Københavns omegn

159 pers.

82,4 pct.

17,6 pct.

Østsjælland

45 pers.

84,4 pct.

15,6 pct.

Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre

Læs analysen her

Kontakter

Links

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.

Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Tænketank: Vismænds analyse af erhvervsuddannelser er misvisende og bygger på forældet datagrundlag8.10.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De økonomiske vismænd konkluderer alt for skarpt på baggrund af en analyse om erhvervsuddannelser, mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). I den nye vismandsrapport konkluderer vismændene, at der er mærkbare økonomiske omkostninger for den enkelte og den offentlige økonomi, når en ung påbegynder en erhvervsuddannelse. Men den bagvedliggende analyse er ifølge AE problematisk og konklusionen trukket alt for hårdt op.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye