Kongernes Samling

Samtalesalon med modeikon Lotte Freddie på Koldinghus

Kom helt tæt på H.K.H. Prinsesse Benediktes gallakjoler, når Koldinghus inviterer til samtalesalon med mode-ikonet Lotte Freddie onsdag 19. juni kl. 17.00. Her vil hun sammen med museumsinspektør ved Kongernes Samling, Jesper Munk Andersen, tage på en stil-historisk tour-de-force gennem de sidste fire årtiers mode fortalt gennem Prinsessens enestående rober, skabt af den kendte modeskaber Jørgen Bender (1938-1999).

Samtalesalon med Lotte Freddie på Koldinghus

Flere end 20 af H.K.H. Prinsesse Benediktes gallakjoler vises lige nu i Koldinghus’ særudstilling ”PRINSESSEKJOLER ”, som er skabt i anledning af Prinsessens 80-års fødselsdag i foråret 2024. Det er disse dragter, der i slottets Dansesal sætter fejende tyl, silke og organza på gæsternes nethinder, som helt bogstaveligt er samtalestoffet i salonen, hvor såvel snitmønstre som kongelig etikette eftergås.

For hvem er bedre til at stille skarpt på hver en søm og bort end ikonet Lotte Freddie, som har arbejdet i modeindustrien i mere end 65 år, tidligere som model og siden som modeskribent og -redaktør. I samtalesalonen vendes tidsåndens påvirkning, modesnittet og de særlige krav, som stilles til kongelige kjoler. Fra 1960’ernes elegante A-snit til 1980’ernes farve- og volumenglæde og fra hensyntagen i snitmønstret til ordensbåndenes montering til en repræsentativ fremtoning i blitzlysets skær - alt sammen hensyn, som Jørgen Bender mestrede til perfektion. Han var i en lang årrække Prinsesse Benediktes foretrukne modeskaber, ligesom han også syede og designede for Prinsessens mor og søstre; Dronning Ingrid, H.M. Dronning Margrethe og H.M. Dronning Anne-Marie.

Kjolerne og dragterne levendegør således ikke kun den fremherskende mode, men også Prinsesse Benediktes liv og de sidste mange årtiers kongelige begivenheder. I udstillingen ”PRINSESSEKJOLER - Modeskaber Jørgen Benders kreationer til H.K.H. Prinsesse Benedikte” vises både fødselsdagskjoler, en sølvbryllupskjole og selskabskjoler i eksklusive tekstiler, som samtalesalonen med mode-ikonet og museumsinspektøren naturligt vil komme omkring. Kort sagt en aften med modehistorisk kræs for kongeligt og kreativt interesserede.

Samtalesalonen med Lotte Freddie og Jesper Munk Andersen finder sted på Koldinghus onsdag  19. juni kl. 17.00.

Praktisk information:
Hvornår: Onsdag 19. juni, kl. 17:00
Hvor: Koldinghus
Pris: 195 kr. | 145 kr. for årskortholdere
Læs mere og køb billet her: https://www.kongernessamling.dk/koldinghus/post/samtalesalon-om-prinsessekjoler/

Om udstillingen
Særudstillingen ”PRINSESSEKJOLER” kan ses til og med den 1. september 2024 på Koldinghus. Dansesalen på slottet danner rammen om flere end 20 af H.K.H. Prinsesse Benediktes gallakjoler og dragter. H.K.H. Prinsesse Benedikte er æresprotektor for Koldinghus. Læs om udstillingen her: https://www.kongernessamling.dk/koldinghus/prinsessekjoler/

Download
Prinsesse Benedikte ved åbningen af "PRINSESSEKJOLER" på Koldinghus 23. april 2024.
Download
”PRINSESSEKJOLER - Modeskaber Jørgen Benders kreationer til H.K.H. Prinsesse Benedikte” på Koldinghus præsenterer flere end 20 af Prinsesse Benediktes gallakjoler og dragter.

Om Kongernes Samling

Kongernes Samling er organisationen bag Rosenborg Slot, Amalienborgmuseet og Koldinghus. Vi formidler monarkiets historie på vores tre slotte gennem udstillinger, events og vores enestående samling af malerier, møbler, klædedragter, kroner, kronjuveler og andre kulturskatte, som har tilknytning til den danske kongefamilie fra Christian 4.s regeringstid til i dag.

Følg pressemeddelelser fra Kongernes Samling

Flere pressemeddelelser fra Kongernes Samling

Koldingkjole af genbrugsstof skabes på Koldinghus27.6.2024 13:35:24 CEST | Pressemeddelelse

Koldinghus inviterer alle interesserede til at deltage i et projekt, der forener fortidens gode håndarbejde med nutidens fokus på genbrug og fællesskab. Sammen skal der i sommerferien skabes ”Koldingkjolen” – en hvid-i-hvid genbrugskjole, der fremstilles af håndsyede duge og løbere, som nu får nyt liv. Projektet er inspireret af Koldinghus’ aktuelle særudstilling ”Prinsessekjoler - Modeskaber Jørgen Benders kreationer til H.K.H. Prinsesse Benedikte” og Prinsessens sans for godt håndværk og tekstilgenbrug, der kan ses i Prinsessens dragter.

Kongens Håndbibliotek på Amalienborg åbner for offentligheden27.6.2024 09:11:39 CEST | Pressemeddelelse

Fra lørdag 29. juni 2024 får offentligheden for første gang adgang til Hans Majestæt Kongens Håndbibliotek i Christian VIII’s Palæ på Amalienborg. Biblioteket, som blev grundlagt i 1746 af Frederik 5., indeholder de danske monarkers private samlinger af bøger, håndskrifter, kort, billeder, fotos og musik. Siden Dronning Margrethes tronbestigelse i 1972 har biblioteket, som frem til januar i år gik under navnet Dronningens Håndbibliotek, også fungeret som fag- og forskningsbibliotek, men med åbningen kan Amalienborgmuseets gæster nu få et unikt indblik i litteraturens og lærdommens betydning i Kongehuset gennem tiden.