Bliv suget ind i Molchat Domas soniske mørke til efteråret

De belarussiske new wavere Molchat Doma er klar til igen at bringe deres virale mørke lyd ud på Europas livescener, når de drager på turné i år. Sidst de var i Danmark, fyldte de Store VEGA til bristepunktet, og 5. november gør de plads til endnu flere fans, når de giver koncert i Den Grå Hal i København.

Molchat Doma blev dannet i 2017 i Minsk, Belarus, og befinder sig musikalsk ved skæringspunktet mellem post-punk, new-wave og synth-pop. Oprindeligt er bandet inspireret af 1980'ernes russiske rock fra perestrojka-æraen, og i særdeleshed bandet Kino.

Musikken er mørk, men alligevel enormt dansabel, og med en tung dosis goth-etos, som får musikken til at minde om forgangsmestrene i Joy Division, The Cure og Depeche Mode, formår Molchat Doma alligevel at skabe en lyd, der er umiskendelig deres egen.

Trioen bestående af Egor Shkutko, der synger de russiske tekster med dyb monotoni, Roman Komogortsev på guitar, synths og trommemaskine, og Pavel Kozlov på bas og synths, er på få år blevet et hypet band.

Deres to første pladeudgivelser С крыш наших домов (2017) og Этажи (2018) gik lynhurtigt udsolgt og blev højt efterspurgte varer på pladesamlermarkedet. I 2020 fik de viral opmærksomhed da nummeret “Судно (Sudno)” pludselig var overalt på sociale medier som TikTok og Instagram, og samme år skrev de pladekontrakt med det amerikanske pladeselskab Sacred Bones Records, hvor de udgav deres tredje album Monument.

Molchat Doma
Den Grå Hal, København 5. november