Ny opgørelse: 670.000 danskere har en hjerte-kar-sygdom

En ny opgørelse viser, at hver syvende voksne dansker har en hjerte-kar-sygdom. Det kalder på handling, lyder det fra Hjerteforeningen

Anne Kaltoft, adm. direktør, Hjerteforeningen
Anne Kaltoft, adm. direktør, Hjerteforeningen Foto: Jacob Kjerumgaard/Hjerteforeningen

Hvis du kigger dig rundt på arbejdspladsen, i fitnesscentret eller i supermarkedet, vil du hurtigt kunne finde en person med hjerte-kar-sygdom, viser en ny opgørelse fra Hjerteforeningen.

Ifølge den nye opgørelse er det hele 670.000 danskere over 18 år, der i dag lever med en hjerte-kar-sygdom. Det svarer til ca. hver 7. voksne dansker.

Et tal, der gør indtryk på Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft:

- Den nye opgørelse understreger blot i endnu højere grad, at hjertesygdom er en folkesygdom, der kræver politisk og sundhedsmæssig opmærksomhed.

- Hjertesygdom rammer både unge som ældre, og det er derfor afgørende, at vi får sikret nogle ordentlige rammer, så de mange hjertesyge danskere kan leve et godt liv med deres sygdom, fortsætter Anne Kaltoft.

Flere danskere inkluderet

Det nye tal kan syne som et markant spring fra tidligere, hvor det blev anslået, at omtrent 524.000 danskere led af hjerte-kar-sygdom. Tallet kan dog ikke sammenlignes 1:1 med det tidligere estimat, da stigningen har flere årsager:

Blandt andet viser opgørelsen, at der hvert år kommer 65.700 nye tilfælde, mens en del af stigningen desuden skyldes, at man i dag opgør tallene anderledes end tidligere. Førhen registrerede man kun hjerte-kar-tilfælde hos danskere over 35 år, men det nye estimat inddrager alle danskere over 18 år.

Derudover er nye sygdomsgrupper som fx stroke blevet inkluderet.

Ændringerne i den nye beregningsmetode er foretaget for at følge Sundhedsdatastyrelsen så vidt muligt.

Kalder på handling

Men selv om den nye opgørelsesmetode altså er en del af årsagen til stigningen, kommer man ikke udenom, at hjertesygdom fortsat fylder alt for meget i det danske sundhedsvæsen.

Det mener Anne Kaltoft, der kalder den nye opgørelse for bekymrende læsning. Hun opfordrer til handling:

- Vi skal blive langt bedre til at hjælpe danskerne med at undgå at blive syge. Det handler om at sætte ind med forebyggelse af hjertesygdom tidligere, end vi gør i dag, og så skal vi blive bedre til den tidlige opsporing af danskere i risiko for hjerte-kar-sygdom.

- Og hvis man så bliver syg, skal det være muligt at få den rette hjælp, så man kan leve et godt liv med sin kroniske sygdom, slutter Hjerteforeningens adm. direktør.