Vejdirektoratet

Skal ny støjskærm på Falster laves af jord?

Del

350 meter støjskærm skal etableres på adgangsvejen til den nye Storstrømsbro. Med udbuddet af støjskærmen går Vejdirektoratet nye veje og udbyder for første gang en støjskærm opbygget af blokke af kalkstabiliseret jord.

I Storstrømmen mellem Masnedø og Falster er den nye Storstrømsbro under opførelse, og fra begge kyster nærmer brodækket sig pylonen i midten.

Også på både Masnedø og Falster er der stor aktivitet, for her bliver de nye adgangsveje til den nye bro anlagt. Ved Orehoved er en rundkørsel kommet til, og mellem rundkørsel og bro skal der på Storstrømsvej etableres en støjskærm. Den bliver cirka 350 meter lang og tre meter høj. 

Udbuddet af støjskærmen er på trapperne og er specielt, da entreprenørerne kan byde på tre forskellige typer støjskærm. Der kan bydes på en traditionel støjskærm udført med stålsøjler og kassetter med mineraluld, en støjskærm af gabioner og en støjskærm af kalkstabiliseret lerjord. Når lerjord stabiliseres med nogle få procent brændt kalk, får jorden en større styrke, samtidig med at den bliver vandafvisende.  

”Vejdirektoratet udbyder som de første i Danmark – og formentlig i verden – en støjskærm udført af kalkstabiliseret lerjord. Løsningen er således helt ny og spændende og kan være en måde, hvorpå vi kan udnytte vores ressourcer bedre. En traditionel støjskærm er udført i både dyre og klimabelastende materialer, som stål, aluminium, beton, mineraluld og kunststof. Kan vi bruge vores overskudsjord, som nu er et affaldsprodukt og anvende det som en ressource, er det rigtig positivt i forhold til klima, miljø og økonomi. Vi har masser af jord, og det er godt at bygge med. I Danmark ”producerer” vi årligt mere end 15 millioner tons udgravet jord fra byggerier og andet som potentielt kan anvendes som byggemateriale, så potentialet er stort,” siger projektchef i Vejdirektoratet, Niels Gottlieb.

Overskudsjord kan også bruges i støjskærmen af gabioner. De kan fyldes med diverse materialer og vil på Storstrømsprojektet skulle fyldes med jord. Gabioner bruges blandt andet i Tyskland.

”Vi håber, at så mange entreprenører som muligt har lyst til at byde på støjskærmen og håber også meget, at der i markedet er en lyst til og interesse for at bruge nye materialer som jord til støjskærmen. Med udbuddet her har vi taget hul på det, der kunne blive en af fremtidens støjskærmsløsninger med mere bæredygtige materialer,” siger Niels Gottlieb.

Den nye støjskærm på Falster udbydes den 10. juni 2024. Udbuddet offentliggøres på Vejdirektoratets udbudsportal

Støjskærmen i Storstrømsprojektet er udsprunget af et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Region Hovedstaden, DTU og entreprenørfirmaet Holbøll, ressourcecenteret Remco og THI Dencker Arkitekter om udvikling og test af støjskærme ved anvendelse af lerjord.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Spærring på Skærbækvej og lukning af frakørselsrampe ved TSA 61 ved Taulov fra den 8. januar 202517.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ombygningen af tilslutningsanlæg 61 ved Taulov påvirker igen trafikken i området. I starten af det nye år skal trafikanterne vænne sig til ændrede veje, spærringer og nye omkørselsruter. Den nye Adelvej er bygget, så der er ind-/udkørsel fra Skærbækvej. Rundkørslen ved Dronningens Kvarter er nedlagt og ombygget til et kryds, og dette nye kryds kommer nu delvist i funktion, da trafikanterne via krydset kan køre ad Adelvej. Den sydlige del af Skærbækvej åbner op for trafik mellem Kolding Landevej og Dronningens Kvarter/Adelvej. Det gælder også den nye dobbeltrettede cykelsti langs med Skærbækvej, så det bliver muligt at cykle på stien fra Kolding Landevej og op til Dronningens Kvarter. Skærbækvej spærres Skærbækvej bliver spærret i den kommende anlægsperiode, denne gang fra det nye kryds og op til rundkørslen ved motorvejens to sydlige ramper. Trafikken vil blive ledt via den nye Adelvej og via en midlertidig vejtilslutning mellem Adelvej og rundkørslen. Dermed kan anlægsarbejdet fortsæt

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye