KristenDemokraterne peger på EPP-støtter

Den 9. juni stemmer vi til Europa-Parlamentet. KristenDemokraternes hovedbestyrelse anbefaler at stemme på kandidater fra det Konservative Folkeparti eller Liberal Alliance, som støtter den kristendemokratiske gruppe i parlamentet, EPP. Europa er vigtigere end nogensinde for Danmarks fremtid. Danmark er vores hjem, men uden et stærkt Europa står Danmark svagere.

Landsformand Jeppe Hedaa ved sit skrivebord med en computer, hvor han kigger på skærmen.
Landsformand Jeppe Hedaa følger intenst med i EU arbejdet og valget KristenDemokraterne Fri anvendelse

KristenDemokraterne er desværre ikke på stemmesedlen denne gang, men det betyder ikke, at Europapolitik er mindre vigtig for os. Landsformand Jeppe Hedaa udtaler: "Europas fællesskab trues af populisme og nationalisme, og uden stærke, samarbejdende lande står vi svagere over for trusler som Putin, Kinas voksende indflydelse og potentielt en anden Trump-administration i USA."

Kristendemokratiske værdier har historisk set formet EU. Konrad Adenauer og Alcide de Gasperi, grundlæggere af EU, var kristendemokrater. EPP, den største gruppe i EU-parlamentet, har sikret vækst, fred og sikkerhed i årtier. Disse værdier er fundamentet for Europas fremtid, og vi må fastholde dem.

Europa står over for økonomiske udfordringer med faldende vækst, stigende ulighed og sociale spændinger. Jeppe Hedaa bemærker: "Den sociale markedsøkonomi, en kristendemokratisk opfindelse, har skabt velstand og fred i Europa, men modellen er under pres." Vi støtter åben og retfærdig handel og vil styrke EU's handelspolitik mod modstand fra både venstrefløjen og højrepopulistiske partier.

EU skal forsvare det Europa, vi har bygget op. Det betyder sikre grænser, tackling af ulovlig migration og opretholdelse af retsstatsprincipperne. Der er ingen plads til kompromis om Europas frihedsværdier.

Husk at stemme den 9. juni.

Landsformand Jeppe Hedaa følger intenst med i EU arbejdet og valget

Om KristenDemokraterne

KristenDemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

KristenDemokraterne kritiserer regeringen for bestillingsarbejde22.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To medlemmer fra Udvalget for en mere værdig død, har trukket sig, fordi de oplever udvalgets arbejde som bestillingsarbejde fra regeringen. Jesper Grud Rasmussen og Emma Helledie har fremført deres kritik i et åbent brev til sundhedsministeren, publiceret i Kristeligt Dagblad. De oplever, at der aldrig var et ønske om at skabe en åben dialog om emnet, men at udvalget skulle lave en plan for implementering af aktiv dødshjælp i Danmark. KristenDemokraterne finder det beskæmmende at være vidne til det magtspil, regeringen fører, hvor man udadtil lægger op til åben debat, men indadtil forventer en eksekvering af en allerede besluttet plan.

KristenDemokraterne forsvarer nuværende abortgrænse3.5.2024 08:23:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen og aftalepartierne har annonceret en aftale om ændring af abortlovgivningen, hvori det fremgår, at grænsen for fri abort nu hæves fra de nuværende 12 uger til 18 uger. Denne ændring er støttet af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet og har opbakning fra et smalt flertal i Det Etiske Råd. KristenDemokraterne står fast på en grænse ved 12 uger, idet placeringen af denne grænse har en veldokumenteret effekt og har fungeret efter hensigten i 50 år. Samtidig mener vi, at der netop ikke eksisterer tilstrækkelig evidens for positive effekter ved en abortgrænse på 18 uger, hverken med hensyn til kvinden, fostret eller de etiske konsekvenser.