Det Kgl. Bibliotek

H.M. Dronning Margrethe hædres som bog-kunstner

I forbindelse med åbningen af udstillingen Årets Bedste Bogarbejde på Det Kgl. Bibliotek modtager H.M. Dronning Margrethe Forening for Boghaandværks Ærespris for sin enestående personlige indsats til gavn for dansk bogkultur – som illustrator, oversætter og inspirator.

På billedet ses H.M. Dronning Margrethe ved overrækkelse af Nationalmuseets særudgave af årbogen ”Nationalmuseets Arbejdsmark” til H.M. Dronning Margre-the den 17. november 2020. Foto: Keld Navntoft, Kongehuset ©

Udstilling hylder det ypperste inden for bogdesign
Udstillingen Årets Bedste Bogarbejde 2023 viser den høje kvalitet af det ypperste inden for moderne dansk bogdesign og den æstetiske spændvidde; fra det klassiske båret af århundredgamle traditioner, til det kreativt nyskabende og udfordrende, der understreger den fysiske bogs suveræne rolle som formidler forenet med et kunstnerisk udtryk.

Fra et stort felt af flere hundrede indsendte bøger har to sagkyndige komitéer under Forening for Boghaandværk udvalgt 30 industrielt fremstillede og seks håndindbundne bøger. Udstillingen indbyder de besøgende til at slå sig ned og både se, læse, mærke og bladre i de udstillede bøger – og til gratis at tage et udstillingskatalog med hjem, der viser og motiverer de udstillede værker og fortæller om Forening for Boghaandværks arbejde.

H.M. Dronning Margrethe deltager i fernisering

Fernisering onsdag den 12. juni kl. 16.50 i Dronningesalen i Den Sorte Diamant på Det Kongelige Bibliotek, Søren Kierkegaards Plads 1, 1221 København K. Her fejres en udvalgt række grafiske designere, håndbogbindere og støtter af godt boghåndværk med Den Danske Bogdesignpris og Forening for Boghaandværks særlige priser og hædersbevisninger. Derefter åbnes selve udstillingen på Kirkebybroen, hvor der også vil være en lille forfriskning. Hendes Majestæt Dronning Margrethe II vil være til stede i salen. Dørene lukkes derfor kl. 16.50

Arrangementet gennemføres i samarbejde mellem Foreningen for Boghåndværk og Det Kgl. Bibliotek.

For yderligere oplysninger om arrangementet: Formand for priskomitéen Christian Kaaber tlf.: 23 61 75 44, eller landssekretær for Forening for Boghaandværk Mads Brunsgaard tlf.: 91 32 45 46.

Presse skal tilmelde til arrangementet senest 11.6. kl. 12 til Cathrine Ellegaard Landberg: catl@kb.dk.

Billeder

Download